Det finns inga gratis luncher

by

Den här sommaren har varit en svältsommar. Jag är en sån som väljer mackan för 40 kr utan extra pålägg istället för mackan med pålägg för 47, en sån som aldrig impulshandlar choklad på pressbyrån. Därför hade jag lite pengar när sommaren började, trots att jag levt enbart på CSN under året. Det tillsammans med skatteåterbäringen var tillräckligt för att jag skulle försöka låta bli att jobba i sommar. Man tappade ju ändå helt arbetslusten med den gigantiska arbetslösheten.

En helt arbetsfri sommar verkade oerhört lockande: jag skulle hinna träffa vänner och göra all den där musiken som jag slipper annars! Jag lade upp min ekonomi dag för dag i MS Excel och såg till att allt skulle gå ihop. Till en början såg det bra ut: jag kunde sätta av 100 kr om dan, och med mina matlagningsskills + att jag varken dricker eller röker så borde det gå bra.

Mitt första oduktiga beslut var att köpa ett par hörlurar i början av sommaren, något som visade sig senare. Jag tänkte mig att jag skulle kunna göra musik så mycket bättre med ett par hörlurar. Mina matkostnader annars sträckte sig till grönsaker, tomatkonserver m.m. Jag missbedömde verkligen både mitt musikskapande och mig själv – hur kul är det att sitta inne en hel sommar? Och vem kan behålla inspirationen i en sunkig lägenhet i 30 graders värme? Jag var tvungen att ta mig ut ibland.

Det här med konsumtionshysteri är missförstått – anledningen till att du måste shoppa så mycket är kanske främst att det präglar sättet att träffa människor i en stad. Du är tvingad att resa med kollektivtrafiken om du inte vill ägna halva dagen åt svettiga cykelturer eller stanna i din förort. Det finns få ställen att bekvämt sitta ner och prata, särskilt när det blivit mörkt och kallt, som inte kostar pengar. Vill du ha en bit mat, så kan du lita på att det kommer svida rejält i plånboken. Allt handlar om monopol – du är inte helt, men nästan tvungen att gå med på stadens regler. Visst kunde vi träffas i parker, snatta mat, planka in till stan eller hitta på saker hemma, men det sociala livet kan inte böjas och bändas hur som helst. Nån gång kommer det börja kosta pengar, t.o.m. för en snåljåp.

Jag fick göra om min budget i MS Excel ett par gånger: min dagskassa krympte från 100 till 40 kr. Redan i början av sommaren insåg jag att jag skulle behöva jobb trots allt. Inte förrän sent i juli dök jobbet upp, innan dess hade jag levt på nudlar och pasta, en eller två måltider om dan.

Mitt fall berodde på omöjligheten i att vilja ha ett liv och att upprätthålla det samtidigt. Alla som försökt ”ha ett liv” förstår vad jag menar, det handlar inte bara om ungas livsstil utan om allas sätt att leva. Att man behöver ha något i sitt liv förutom arbetet, förutom maten och sömnen. Oavsett om det rör sig om en platt-tv eller ett krogbesök eller dyra kläder: vare sig vi är fattiga eller rika så backar vi inte från det som får oss att känna oss levande. Det är därför unga tar extrajobb, skaffar sms-lån eller snattar, och låt oss inse att det är fullständigt vettigt. Vem har inte längtan efter ett eget liv?

Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Saabs nedläggning och flytt till Ryssland?, Jinge skriver Rysk Maffia bakom Koenigsegg?, Björn Nilsson skriver Varningstext för läroböcker i nationalekonomi, H Palm skriver Hiroshima … Nagasaki … 64 år i skuggan av svampmolnet., autonomak skriver Ett praktexempel på feministiskt självförsvar!, Kristoffer Ejnermark skriver Kultur i bygda

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar to “Det finns inga gratis luncher”

  1. Kristina Says:

    Oj, vad bra skrivet!

  2. Enighet utåt, debatt inåt « Kim Müller Says:

    […] Abrahamsson – Illusionisten, jesper skriver Feminism som en hjältinna, planekonomen skriver Det finns inga gratis luncher, Björn Nilsson skriver Varningstext för läroböcker i nationalekonomi, H Palm skriver Hiroshima […]

  3. Jag har inte heller råd egentligen, men jag löser det ändå « Dom ljuger Says:

    […] det ändå Jag läste på mina kompisars blogg, Vardagspussel, ett inlägg av planekonomen, som handlade i stort om hur han inte kunde få det att gå runt i somras, att han skissade upp en ex… Precis som Planekonomen hade jag inget jobb i sommar, och även jag levde på […]

  4. Snatterskan Says:

    Det ska bli så bra så bra när du flyttar in hos mig. Vi kan leva billigt OCH ha det fint och trevligt, jag lovar. Min plan nu är att plugga utan lån och jobba deltid. Jag vet inte om det går men jag tror/hoppas. Gäller bara att hålla disciplinen uppe, men jag tror det kan gå. Men jag tror också att det kräver att det finns förutsättningar för det hemma. Att vi lagar mat tillsammans, fixar matlådor och så vidare. Har det fint och bra. Och så kan vi ju peppa varandra att studera. Det blir bra du! Kram!

  5. planekonomen Says:

    Jag tror också att vi kommer ha det jättebra! Jag ska peppa dig att må bra och orka plugga, och vi hjälps åt. Särskilt med maten är vi så bra att vi kan spara och äta gott på samma gång, och jag har mycket lästid i skolan. Så kan vi ha råd att inte vara så där nitiska jämt och snubbla ibland när vi inte orkar! kram!

  6. Det finns inga gratis luncher (yeah rajt!) Says:

    […] Man tappade ju ändå helt arbetslusten med den gigantiska arbetslösheten.

  7. Problemet med i-landsproblemen Says:

    […] hur frivilligt är det egentligen att sälja sitt arbete? Alla måste vi ju ha mat och tak över huvudet. Det är inget man kan förhandla bort. Och i ljuset av den nu skenande arbetslösheten blir det […]

  8. Låna snabbt Says:

    Jag lånar snabbt när jag behöver pengar, men bara när jag är säker på att jag kan betala tillbaka. Annars… ja, sparar och väntar på 25-te :)

Kommentera

