Dösnack, bitterhet, jobb

by

Går och hämtar kaffe i lunchrummet. Möter någon jag inte sett tidigare. Denna någon ser ut att vara ungefär 30 år äldre än jag och en riktig kontorsråtta. Hon verkar känna sig förpliktigad att säga något och kommenterar vädret. Det mest värdelösa dösnacket vi kan prestera, men fine, jag jag förstår om hon kanske känner sig lite obekväm och inte kommer på något bra samtalsämne. Man är väl inte alltid bättre själv.

Men när hon sedan häver ur sig att ”det är väl roligt att tjäna lite extra pengar!” undrar jag vilken värld hon lever i. Vadå extrapengar? Det här är mitt jobb, de pengar jag tjänar här är de jag betalar min hyra och min mat med! Det är inte något jävla hobbyprojekt. Och extra slantar är det inte tal om: jag får ut 8000 efter skatt för heltidsarbete. Men fine igen, hon vet kanske inte vad jag tjänar eller så tror hon att jag är någon sommarjobbande (och lönedumpande) snorunge (tack för den i så fall).

Men när jag sedan surfar runt lite på företagets hemsida ser jag att hon är personalchef (sådant får man inte veta här)! Med andra ord vet hon mycket väl hur länge jag har jobbat här, vad jag tjänar, hur gammal jag är osv. Men kanske känns det bra att tänka att jag inte behöver kunna leva på den lön jag får här, utan att pengar på något magiskt vis trillar in från annat håll och att jag jobbar heltid bara för att det är så skoj. Eller så är det bara så att chefer inte fattar någonting, som bekant. Jag blir så trött.

En annan som var trött på jobbet var min morsa, som jag träffade när vi båda slutat. Att ta in vikarier när folk går på semester finns över huvud taget inte på kartan på hennes arbetsplats, trots att produktionen är större än vanligt under sommaren. Vi svor lite tillsammans över livet och sedan kändes allt lite bättre, åtminstone för min del. Blev även på lite bättre humör av att få med mig en bok hem som hon snott med sig från jobbet. Hon är allt bra fin, mamma.

Det här är kanske inte det mest konstruktiva inlägg jag skrivit, men ibland är det skönt att raljera. Men ha förtröstan, det finns många andra som tar sig tid att analysera och skriva långt och bra. Bland det bättre jag läst på länge är Salkas Gud finns inte. Läs också gärna hennes rapport från Alternativa politikerveckan. Jag har själv varit med och arrangerat APV medan jag bodde på Gotland, men kom inte iväg dit i år. Även om det är tråkigt att missa kan jag inte låta bli att tycka att det är lite skönt också slippa det jävla eländet Almedalsveckan. Läs också gärna Planekonomens kritik av Hardqueer, här på Vardagspussel, och Henrik Bromanders beskrivning av att jobba inom mentalvården (och peppa den senares bok som släpps i augusti!).

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

5 svar to “Dösnack, bitterhet, jobb”

  1. Vill du inte lämna din familj? Då ska du straffas! | Svensson Says:

    […] fick följa medTV-frittVänsterextremisters och högerexxtremisters våld är inte jämförbartDösnack, bitterhet, jobbVänsterextremisters våldÄntligen […]

  2. matona Says:

    Raljera och skitsnacka ska man göra så mycket man bara kan. Det är hälsosamt! Man måste inte alltid analysera – som du skriver finns det så många som gör det så bra – man hajjar ju klasshatet ändå.

    Sen är jag en sån satans nyfiken jävel att jag vill be om en ledtråd vem du är. Jag arrar också apv nämligen..

  3. Krastavac Says:

    Nananana! Jag vet att ni vet vilka varandra är :P
    ^_^

    Jag tycker det var ett bra inlägg. Sånt där är så jävla frustrerande!

  4. snatterskan Says:

    Matona – Nu vet jag vem du är! Haha, lustigt att jag läst din blogg lite till och från utan att veta. Själv är jag ju inte med och arrar längre, men med tanke på att vi inte var såå himla många i Visbysamordningsgruppen för några år sedan så borde du nog kunna klura ut vem jag är. :) Puss på’rej!

  5. Moët suger! « Lutte des classes Says:

    […] Konfliktportalen.se: snatterskan skriver Dösnack, bitterhet, jobb,Forever United skriver Svartfötter och polis, boladefogo skriver Ny strejkvåg över Egypten, Dom […]

Kommentera

