Chefer förstår ingenting

by

Idag så fick vi skäll av förmannen på morgonmötet i måndags.

Tydligen så gick det segt förra veckan och nu var vår förman arg för att han var tvungen att förklara varför vi inte ”uppnådde målen” till siffernissarna ovanför honom. Dessutom så dök inte alla som sagt att de skulle komma upp på helgjobbet. ”Dålig stil” sa förmannen och gick så långt som att peka ut en på mötet som inte hade dykt upp.

Men är det så jävla svårt att förstå?

För det första så var många av oss, däribland jag, sjuka förra veckan. Det var förmannen också så det borde han ju ha koll på. Dessutom så har inte ventilationen fungerat sen i höstas och det märks nu när den riktiga sommarvärmen kommit igång, det är fortfarande svalare än utomhus, men dammigt och svettigt blir det.

Angående helgjobbet så får de faktiskt skylla sig själva. Den utlovade frukosten uteblev och det gjorde dels att några stack hem när de fick höra att den inte skulle bli av och att resten jobbade utan mat i magen tills lunch. Och, nej det står inte i vårt avtal att vi ska få frukost eller lunch. Men som jag skrivit om förr så vet dom hur sura vi blir om de petar på våra icke avtalsskrivna förmåner.

Men även om vi visserligen tog upp det där med många sjukanmälda så malde förmannen på om förbud mot mobiltelefoner, internetanvändning och rökning på arbetstid.

Det här är Sverige och då tar vi sånt här i grupp, men om ni inte kan hålla er till våra gemensamma regler så går jag till facket och kräver att det införs totalförbud” hotade han. Inte för att våra fackliga företrädare kommer låta dom göra nåt så idiotiskt. Då kan de lika gärna förbjuda oss att gå och dricka vatten, besöka toaletten eller att stå still i 30 sekunder och vila armarna.

Som ett tecken från ovan hade vi extremt lite att göra just den här dagen och det gav förmannen och lagerchefen extra tid att glida runt och inspektera våra arbetsstationer och gnälla på oss lite extra.

Jag satt vid en av datorerna och läste tidningen på min morgonrast när de båda idioterna kom upp och ställde sig runt mig. ”Vi vill prata om det som hände i morse” säger förmannen allvarligt.

Vad i helvete… tänker jag. Jag var väl inte försenad i morse? Fuck!

Eh, jaha? Vad hände då?” säger jag nervöst

Morgonmötet. Det här med datorerna” fortsätter förmannen, lagerchefen står tyst.

Jag fattar vad det handlar om och slappnar av. Han märker det på en gång

Eller, har du rast nu? Så här sent” frågar förmannen lite osäkert.

Jag jobbar skift idag? Kom senare än de flesta du vet?” med så mycket kaxig röst jag vågade. Sen fortsatte jag att läsa.

Det fick tyst på dom i alla fall.

När cheferna gick hem så snackade vi skit om dom och maskade, allt jobb var klart och vi pallade inte inventera så mycket. Inte efter all skit vi tagit hela dagen.

Intressant? <- (Klicka där och låt fler läsa)
Dessutom: Följ min blogg med bloglovin

Glöm inte att gå in på Lagena-arbetarnas blogg och visa ditt stöd till dom!

Vad är det som händer på Lagena i Jordbro? Läs om det här: Lagenas lagerarbetare lackar

Läs också SUF Stockholms stöduttalande till dom eller om den senaste stödaktionen för Lagena-arbetarna.

Från Konfliktportalen.se: Forever United skriver Nu ska alla få osäkra anställningar, jesper skriver Inga jävla resturanger på mitt skrivbord, Anders_S skriver Självklart ska staten inte utbilda imamer, salkavalka skriver RAPPORT FRÅN VÅLD OCH STOLTHET, Björn Nilsson skriver Det tjatas om euron igen

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

21 svar to “Chefer förstår ingenting”

  1. Nazisternas mordbränder fortsätter | Svensson Says:

    […] Piratpartiet ska vara glada åt SVT:s beslutMardrömmenChefer förstår ingentingAndreas Malm kritiserar Omars intellektuella haveriLiten EU-skola del 3 av 3 (2009)Den danska […]

  2. Den danska modellen: Blekingegadeligan « Andrea Doria Says:

    […] Konfliktportalen.se: Krastavac skriver Chefer förstår ingenting, Kristoffer Ejnermark skriver Andreas Malm kritiserar Omars intellektuella haveri, kangas skriver […]

  3. M Says:

    Vilken douchebag.

  4. Ol' Dirty Berndt Says:

    Solidaritet med arbetarna på Lagena…

    Systembolagets dotterbolag Lagena i Jordbro som sade upp 45 anställda i september förra året har nu varslat 33 anställda om uppsägning. Lagena sysslar med transport av alkohol främst till Systembolaget men även till restauranger och grossister. Bå…

  5. Lika som bär? « Andrea Doria Says:

    […] Kaj Raving skriver Köttindustrin främsta hotet mot miljön!, Krastavac skriver Chefer förstår ingenting, Kristoffer Ejnermark skriver Andreas Malm kritiserar Omars intellektuella haveri, kangas skriver […]

  6. Wilhelm Svenselius Says:

    Varför byter du inte jobb, om ditt jobb nu suger så mycket som man kan tro av den här bloggen? Allvarligt menad fråga. Jag har själv jobbat på lager och under dessa omständigheter hade jag stuckit för länge sedan.

  7. anarkisterna.com » Arkiv » Med säkerheten dör friheten Says:

    […] Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Henning Mankell skriver om Israel i Aftonbladet, andread0ria skriver Lika som bär?, Anders_S skriver Tvångsäktenskap – ett mycket litet problem, Kaj Raving skriver Köttindustrin främsta hotet mot miljön!, Krastavac skriver Chefer förstår ingenting […]

  8. Krastavac Says:

    Wilhelm Svenselius: Du har ju inte alls läst bloggen. Läs det här inlägget: https://vardagspussel.wordpress.com/2009/05/17/augusti-till-augusti-anstalld-varslad-och-uppsagd/

    Dessutom så är det inte så lätt att bara byta jobb. Att kasta sig in i arbetslöshet (dvs säga upp sig) betyder att man sätts i karantän från a-kassan i över ett halvår och i dessa tider är det inte lätt att få jobb.
    Jag har hyra och räkningar som måste betalas you know.
    Gud vilken liberal floskel…

  9. Wilhelm Svenselius Says:

    Krastavac: Nej, jag har inte läst din blogg bortsett från inlägget jag kommenterade. Däremot tror jag du överskattar svårigheten i att byta jobb. Börjar man leta i tid (vilket i ditt fall borde varit från dag ett eftersom du tydligen inte ville jobba på lager över huvud taget) så har man gjort allt förarbete när dagen väl kommer.

    Där talar jag av egen erfarenhet eftersom jag precis bytt jobb, bland annat för att jag och arbetsgivaren inte kom överens om vissa delar av mitt avtal. Jag var aldrig arbetslös eftersom jag hade börjat leta i tid och hade flera jobb att välja mellan.

    Lycka till med studierna.

  10. Krastavac Says:

    Men om du inte läst mer än två inlägg (eller okej, ett när du skrev din kommentar) så har du ju inte så mycket att komma med när du skriver:

    ”Varför byter du inte jobb, om ditt jobb nu suger så mycket som man kan tro av den här bloggen?”.

    För om man läser ovanstående citat låter det ju som om du lusläst Vardagspussel way back. Vilket du inte har. Du läste bara det här inlägget. Fett pinsamt lilla gubben. Du vet ingenting

  11. Wilhelm Svenselius Says:

    Man behöver knappast läsa mer än ett inlägg ur din blogg för att fatta att ditt jobb suger enligt dig. Däremot är det inte så intressant att läsa flera inlägg i sträck med samma tyck-synd-om-mig-för-jag-är-kommunist-sörja. Då kan jag göra vettigare saker med min tid.

    Märker att du totalt lämnat sakfrågan till förmån för angrepp på mig personligen, istället för att diskutera varför det enligt dig är så otroligt svårt att bara byta jobb.

  12. Krastavac Says:

    Faktum kvarstår Wilhelm.
    Du vet t.ex. inte att:

    …det är fler än en person som skriver på den här bloggen
    …att jag har haft flera jobb som det skrivits om här på Vardagspussel
    …att vi sen tidigare har en policy att inte godkänna kommentarer från internet-troll som kommenterar inlägg utan att läsa igenom dem ordentligt

  13. Wilhelm Svenselius Says:

    Eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av att diskutera själva frågan jag ville ta upp – varför det ses som ett problem att byta jobb, vilket kunde leda in på en diskussion om hur lagar som påstås skydda ”arbetare” (LAS mfl) i själva verket försämrar – så lägger jag ned här. Vem som skriver på den här bloggen skiter jag fullständigt i.

  14. Neoviolence Says:

    Wilhelm >>> Skönt för dig att du har haft tur att kunna välja och vraka bland jobben. Verkligheten (som du inte verkar ha fått uppleva, skönt för dig) är ju en helt annan.
    För personer i våran ålder är arbetslösheten uppe i 25%. Det talar sitt tydliga språk, det finns helt enkelt inte jobb att välja och vraka mellan.
    Det som väntar om man säger upp sig är antingen pissigt betalda timjobb eller arbetslösheten om man som oss är unga och inte sitter på en fet utbildning. Inget av det är ett alternativ om man vill kunna fortsätta betala hyra, mat osv som man måste när man flyttat från sina föräldrar.

    Jag har polare som ändå lyckats få 3 jobb samtidigt (eller jobb och jobb, snarare slav som blir inringd när det passar arbetsköparen) men som fortfarande lever på sin pojkvän för att få hyran att gå runt.

    Så släpp sargen ute i Danderyd eller var fan du nu växte upp och kom in i verkligheten. Pappa skyddar inte dig där med ett extra jobb om du inte råkar trivas med chefen på din förra arbetsplats.

  15. Krastavac Says:

    Där du fick du ditt svar Wilhelm. Neoviolence skrev det som jag inte pallade sätta mig ner och skriva ihop efter jobbet (tack neo!) :)

    Jag är mycket intresserad över att få höra varför LAS är dålig för oss arbetare. Ingen av mina arbetskamrater förstår vad du menar med det.

  16. Wilhelm Svenselius Says:

    Tack för svaret. Tyvärr tror jag inte att det här leder någonstans, för om ni tror att jag inte lever i ”verkligheten” så tar det ju liksom stopp där, för då kommer ni aldrig att förstå att nej, jag har aldrig fått jobb via mina föräldrar – ej heller ekonomiskt stöd annat än mat och husrum tills jag flyttade hemifrån – och jag har ingen fet utbildning. På pappret är jag bara gymnasieutbildad även om jag har gått några år på KTH (där jag kom in med tämligen pissiga betyg). Men det är klart, att plugga skadar aldrig. Vilket ju även Krastavac tycks ha insett.

    För mina åsikter om LAS, och särskilt hur den är skadlig för ungdomar och personer med bakgrund annat än den etniskt svenska, hänvisar jag till min blogg: http://w2k.fz.se/blog/?p=614

    För att sammanfatta: Att ungdomsarbetslösheten är hög har ni LAS att tacka för.

    Jag kommer också inom kort att posta ett inlägg som recenserar den här diskussionen.

  17. snatterskan Says:

    Hej Wilhelm!

    Jag är en av de andra skribenterna här på Vardagspussel. Tänkte kommentera diskussionen här ovan.

    Jag är måttligt intresserad av vilken bakgrund du kommer från så den biten kan vi skippa. Det är ganska irrelevant att enskilda personer kan slå sig fram på arbetsmarknaden (trots taskiga gymnasiebetyg osv).

    Här kommer vi in på din ursprungliga fråga, om varför Krastavac inte bara byter jobb. Visst kan man göra det, ingen har påstått att det är omöjligt. Kanske inte så troligt att det jobbet skulle vara mycket bättre, men men. Klart att det GÅR att få ett okej jobb också, om man är duktig på att armbåga sig fram. Men det finns ju inte fler jobb för det. De som är bäst på att ta för sig så kommer få jobben, men det är ju alltid relativt till hur bra de andra är på det.

    Och faktum kvarstår, skitjobben kommer att finnas kvar. Någon måste utföra dem. Vi som skriver på den här bloggen hör till dessa ”några”. Vi skriver här för att dela med oss av våra erfarenheter till andra i vår situation, inte för att du eller någon annan ska tycka synd om oss. Och jag tror också – helt ärligt och fritt från sarkasm – att du har bättre saker för dig än att läsa om våra berättelser från jobben (även om du såklart är välkommen att läsa ändå). För om du nu tillhör de som är duktiga på att slå sig fram på arbetsmarknaden så har du nog inget intresse av det. Men det finns de som har det. Det är för dem vi skriver, och för oss själva. Och vi skriver inte bara för att gnälla, utan för att vår organisering (fackligt, politiskt) bygger på de erfarenheter vi gör i vår vardag.

    Tack.

  18. Krastavac Says:

    Men sen så kan jag ju hålla med Wille i en sak. Om Lagen om Anställningsskydd skulle tas bort så skulle en massa få jobb. Det är bara det att de inte skulle behålla dem så länge och inte ha en fast inkomst att luta sig tillbaka på…
    (Nu är det okej för Vilken liberal som helst kan träda in nu och vifta med armarna i luften av rädsla för minskad konsumtion pga ekonomisk otrygghet, ingen får lång osv)

  19. job Says:

    Om ungdomsarbetslösheten var vårt enda problem, så skulle kanske ett avskaffande av LAS hjälpa. Men det är det inte. Minskad ungdomsarbetslöshet skulle komma inte bara till priset även ännu mer otrygghet i anställningen (ännu ett steg tillbaka mot återupprättandet av daglönesystemet, som vi kämpade så hårt för att avskaffa en gång) utan dessutom till priset av… dun dun dun… ökad vuxenarbetslöshet! (Ett avskaffande av LAS ger inte fler jobb, det byter bara ut vilka som har jobben.) Och det är knappast mycket bättre.

  20. När Nisse från Manpower skakade om den svenska arbetsmarknaden « Dom ljuger Says:

    […] som varit givande att läsa: Partiet kan dra åt helvete och politiken intresserar mig inte, Chefer förstår ingenting (citerar ur Dilbert; “chefer är naturens sätt att sålla idioterna ur produktionen”), […]

  21. Dösnack, bitterhet, jobb « Vardagspussel Says:

    […] annat håll och att jag jobbar heltid bara för att det är så skoj. Eller så är det bara så att chefer inte fattar någonting, som bekant. Jag blir så […]

Kommentera

