När jag köper en öl ikväll, så har de rika råd att köpa 50 st

by

Varsel och kris och vardagligt slit. Men så blev det då äntligen fredag!

Dagens Arbete i brevlådan läste jag på bussen till och från jobbet och nu är jag äntligen hemma. Radion spelar Elsinore av Björn Afzelius och katten spinner i soffan.

Ölen i kylen är slut och snart ska jag åka till stan för att möta upp vännerna. Det behövs varva ner efter arbetsveckan! Oavsett om vi jobbat på äldreomsorgen, posten, industrin eller kontor så är vi alla slut i kropp och huvud. Jag kan lova er att det kommer bli mycket skitsnack om chefer, stress och slit. Men också skratt och skämt om allt möjligt.

Inte mindre än en gång kommer det nog att påpekas att en av de där riktiga överklassarna skulle haft råd att köpa minst 50 stycken öl för varje flaska som ställs på bordet. Det är förjävligt helt enkelt. Å andra sidan så hänger inte dom på samma ställen som jag.

Jag har läst Marx, eller åtminstonde lite av honom. I praktiken är jag i alla fall marxist. Jag hade tydligen varit det länge innan jag läste ett ord av honom för kan dra exempel till det verkliga livet, mitt liv, varje gång jag hör en påläst kamrat tala.

Jag vet dock inte vad han, eller någon annan teoretiker/vetenskapsman, hade haft att säga om LO:s senaste rapport. Antagligen inte så mycket. Ur ren marxistisk mening är det väl inte så mycket nytt. Jag får be Redundans förklara, han kan sånt.

Tills dess så ska jag vidare göda vårt gemensamma klasshat genom att berätta att förundersökningarna mot poliserna som fastnat på video när de visar sina rätta ansikten läggs ner. Suprise suprise!

Men det finns ljuspunkter i vinterns mörker. Sopgubbarna i Stockholm strejkar mot höjt tempo och försämringar. Fucking rätt! Jag kommer skåla för er gubbar ikväll.

Trevlig helg!

(Intressant? <- Klicka där och låt fler läsa)

Läs också: Forever United, Martin Hofverberg Dagens Konflikt, Jordränta, Acidtrunk feat Oman, Kunden har (inte) alltid rätt och Lutte des Classes

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar to “När jag köper en öl ikväll, så har de rika råd att köpa 50 st”

  1. jerk Says:

    en öl räcker ju.

  2. Reino Says:

    Vad fan skulle du göra med 50 öl?

  3. Patrik Says:

    Och skåla för sopgubbarna gjorde vi!=)

  4. Krastavac Says:

    ja du Reino, var brukar man göra om man har mycket öl? Dricka upp, bjuda laget runt?
    För som Jerkan säger så räcker det ju med en ibland :)

    Å andra sidan skulle jag ha råd med 50 bakispizzor också! OMG! ^^

  5. slutstadium Says:

    Guuud’ shit! Läsvärt som vanligt.

  6. Stefan Says:

    Vilka ska vi rikta vårt klasshat mot? De som tjänar mycket pengar eller polisen?

    Jag lovar att de inte har mycket gemensamt.

  7. Krastavac Says:

    Belive I know Stefan!
    Snackade med några stockholmssnutar för några månader sen och djävlar i havet va de var missnöjda med det nya avtalet. För dom innebar det i princip lika stor försämring som sopåkarna gick ut i strejk emot.
    Snutar strejkar inte, men maska gjorde dom ett bra tag efteråt. Vet inte om nåt är på g nu dock.

    Angående klasshat så är det väl överklassen som folk hatar och snut/väktare som det tas ut på oftast. Mhm… :/

  8. A Spoonful of sugar helps the marx go down « Vardagspussel Says:

    […] om man inte räknar sammanfattningar och ordförklaringar också. Men att se kapitalismen på ett marxskt sätt, ja det gjorde jag nog redan som 16-åring när jag långhårig och finnig ställde mig framför […]

Kommentera

