Varje försämring göder hatet

by

Och så kom då så nästa försämring av våra icke-avtalsskriva förmåner. Den som kom upp i diskussionen när de tog bort ersättningen för kollektiv produktionsövertid på helgjobb. I avtalet så har vi varken rätt till de där extra ”kollektivslantarna” eller till lunch. Det står endast ”lunchmacka” på pappret, enligt klubbordförande.

Fast trots att det alltså inte står i avtalet så har vi som jobbar extra under helgen fått både betald frukost vid 9-rasten och betald lunch runt 12. Betald i dubbel bemärkelse dessutom. Maten är alltså gratis och vi får lön medans vi äter. Det är min avdelning som jobbar mest på helgerna, och eftersom den förre förmannen vi hade var en riktig snåljåp så tror jag knappast det är hans förtjänst.

Jag tror snarare det är den förre lagerchefen (han ska tydligen ha ”sagt upp sig” och valt att jobba med förbättringsprojekt inom samma företag och i samma lokaler som vi. Som om vi tror på det. Han fick välja mellan det och kicken) som är både konflikträdd och nervöst lagd som låtit det fortgå.

Man tycker ju att vår verkstadsklubb tidigare skulle gått in och krävt att förmånen skrevs ner i avtal. Man säkrar bakåt och anfaller framåt. Men det har hursom inte skett. Som jag skrivit förr så är alltså den nya lagerchefen en riktig siffernisse. Och det dom flesta såg som nästa steg i hans försämringar har nu blivit verklighet. Den betalda lunchen som hittils har bestått i take-away mat där vi själva fått välja vad vi vill ha. Även om snabbmat som pizza och kebab har dominerat så har vi ändå haft möjlighet att välja mellan en massa olika alternativ. Nu däremot ska vi få äta fredagsrester från lunchrestaurangen vi äter i varje dag!

Vi har inte pratat så mycket om det här ännu. Det har varit mycket att göra och vi, främst de yngre arbetarna, har börjat se sig om över axeln oftare. De är på oss med blåslampa. Vi får inte tala i mobiltelefon eller med varandra. De skäller över att vi jobbar långsamt fast de samtidigt understryker att vi måste hålla kvalitéten och skriva ner alla fel vi hittar. De säger att de ska använda det som statistik men nu ska förmannen ha enskilda samtal med oss där han ska visa siffror på hur mycket vi plockat/packat och hur många fel vi gör.

När folk protesterade så satte han upp händerna och log sitt ormlika leende och sa att ”vissa saker jag gör kommer från högre upp. Okej?”  Vi som är cyniska påpekade senare att han aldrig sa att just den grejen kom uppifrån.

Varslen haglar över industrin och våra visstidare har tappat tron på att bli fastanställda. Jag tror inte det kommer några ersättare när deras anställning går ut. Istället lär det bli vi som får jobba hårdare.

Jag hatar det här systemet, hela jävla kapitalismen så mycket att jag inte en kan greppa det själv. Det är enormt, detta hat. Större än allt, större än kärleken och hoppet.

På lördag så jobbar jag helg på första gången på länge. Då lär vi få tid att snacka ihop oss, vi på lagret.

(Intressant? <- Klicka där och låt fler läsa)

Krastavac välkommnar Snatterskan som skribent här på Vardagspussel. Det tog ett tag men nu har hon äntligen kommit igång. Hurra!

Jag har läst lite sämpmedia idag också: DN skriver om terrorattentatet i Bombay, och med det som utgångspunkt så fick jag lära mig en hel del om Indien mina arbetskamrater som är Sikher. De skriver också om den snåla ledningen på Stockholms sjukhus och om sammanhållningen mellan syrror och städare.

Nytt från Konfliktgänget: Jordränta och Vida Latina

Missa inte heller: Arbetarperspektiv

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ett svar to “Varje försämring göder hatet”

  1. Chefer förstår ingenting « Vardagspussel Says:

    […] inte i vårt avtal att vi ska få frukost eller lunch. Men som jag skrivit om förr så vet dom hur sura vi blir om de petar på våra icke avtalsskrivna […]

Kommentera

