Ursäkta

by

Hej, just nu är det lite för mycket att göra. Jag borde inte ens skriva det här inlägget, jag har bättre för mig. Det är all politisk aktivitet jag ägnar mig åt som tar upp så mycket tid att jobbet känns avslappnande i jämförelse. Jag ska nämligen hålla en massa skolföredrag, och det tar tid att få föredraget att fungera, ordna adresslistor till ungdomsgårdar, hårdträna på varans dubbelnatur o.s.v. Det är dags att skriva en ”att göra”-lista känner jag.

Jobbet däremot börjar kännas väldigt soft. Jag kan numera både förmedla värderingar till tioåriga flickor, lösa konflikter mellan mellanstadiekillar och ha lugna stunder rätt så ofta. Ofta känns det här med pedagogik så otroligt skoningslöst på nåt sätt, när jag t.ex. står framför en klass så tolererar barnen absolut inga misstag eller någon osäkerhet. Men jag inser att jag, trots min brist på utbildning, nog lärt mig en hel del av det här året. Det försiggår alltid mycket under ytan på en skola, men jag har nog börjat få lite grepp på det. Och framför allt – fritidsledare känns verkligen som ett, på ett mystiskt sätt, avancerat jobb! Så just nu är jobbet verkligen rätt ok, enda problemet är väl att jag har så lite pengar.

Ett bra inlägg på Dagens Konflikt om ”social rörlighet”. Just nu blir jag väldigt frustrerad på folk som tycker att allt som inte handlar om att arrangera gatufester eller spöa rasister är tråkig sossepolitik. Sedda som isolerade fenomen leder den sortens politik inte till någonting alls. Det behövs – från alla vi som driver våra speciella sakfrågor – större samarbeten, hårdare fackliga strider och fler som har en intelligent och medveten drivkraft att flytta fram positionerna politiskt!

Kommentera

