Professionella tyckare…

by

Försenat inlägg… Jag lägger till det ändå, det här är en allt för bra dag för att blogga! Antagligen den gladaste dagen jag haft på flera år :)

Jag blir undanskuffad från mitt vanliga jobb nu på påskveckan, så jag jobbar på kontor på en teater, mitt ”kulturarbetar”-jobb. Tänk om man skulle kalla sekreterare, folk på callcenter, marknadsansvariga, Bill Gates och receptionister för ”kommunikationsarbetare” och hävda att dom är en egen, fullkomligt naturlig kategori som automatiskt skriver dryga kolumner i fina tidningar va? Jag är i alla fall en sån där kulturarbetare den här veckan, som mina föräldrar.

Jag tänkte först på typ Arbetaren-skribenter som Andreas Malm eller muppiga tyckar-liberaler som Blondinbella, Federley eller Louise P. Jag tänkte mej att jag skulle skriva om hur jobbigt jag tycker det är med ”tyckare” som får en massa utrymme i media, inte uträttar ett dyft och ändå vet precis hur politiken, arbetet och världen ska skötas. Jag hatar att bli tillfrågad som en ”tyckare” i varje småsak som dyker upp, bara för att jag är intresserad av min omvärld. Jag har ärligt talat ingen åsikt om t.ex. Kinas OS-arrangemang, jag orkar inte bry mig om allt när jag redan bryr mej om det mesta.

Sen slog detta mig: jag blir irriterad på ”tyckare” på ungefär samma sätt som jag blir irriterad på miljöaktivister. D.v.s. jag är avundsjuk – för att de lyckats kämpa till sig en liten glimt av uppmärksamhet i tidningarna och på nyheterna. För de här ”tyckarna” och medelklassvänstern är inget problem, helt ärligt. Att DN Kultur publicerar marxistiska artiklar är inte något självklart, att Aftonbladet släpper in Åsa Linderborg (som i.o.f.s. kanske inte är medelklassvänster riktigt) inte heller. Det är något som vunnits genom påtryckningar och genom det allmänna inflytandet som arbetarrörelsen faktiskt fortfarande har. Ändå är det bara en liten glimt, en minimal portion av allt som TVn och tidningarna spottar ur sig. Kapitalet har fortfarande makten över media genom sponsorer, journalister och nyhetsbyråer.

Hur kan det komma sig att alla hatar kulturell medelklass när det är folk som faktiskt har inflytande och ändå helt klart positionen att förstå och stödja radikala krav från arbetarrörelsen? Hur kan det komma sig, framför allt i jämförelse med den osmakliga, feta, fundamentalistiska och kriminella överklassen? Jag försöker bara vara öppen här – jag kan känna starkt hat mot t.ex. folk från läkarbakgrund eller de som jobbar med reklam, men är det skäl nog att räkna in medelklassen och dess kulturmaffia bland mina objektiva fiender?

Slutsatsen är att vi alla borde sluta irritera oss över att max ett par dussin småstroppiga vänstertyckare i hornbågade glasögon – de kan vara jobbiga, men i stort sett är dom till nytta för oss. Det är inte som att vi förlitar oss på dem – snarare är de en produkt av vårt kollektivt vunna inflytande. Jag blir bara så trött på tyckare och att tycka hela tiden. Jag vill göra istället. Jag misstänker att jag helt enkelt bara är trött på att höra mig själv prata. Jag borde dra och träffa folk, kanske shoppa lite.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

4 svar to “Professionella tyckare…”

  1. Nu håller vi Möllan rent? « Under täcket Says:

    […] på Konflikt: Vardagspussel -Professionella tyckare Kim – Lilla Karachi – MUF ska stödjobba Slutstadium – Bevara […]

  2. Rör inte våra läktare! « Forever United Says:

    […] om annat: Petter, Kim, Vardagspussel, Svensson, […]

  3. Creeper övervakar övervakarna « Trottens Betraktelser Says:

    […] Petter tipsar om en demonstration, Slutstadium rapporterar om kampen för Rockborgen i Borås och Vardagspussel skriver om […]

  4. Martin Luther King Jr och Ungdomshuset « Kim Müller Says:

    […] Slutstadium, Undet täcket, Vardsgspussel, petter, Vida […]

Kommentera

