Världen är bara ett paket bort

by

När vi har det som mest stressigt på lagret lämnas inte mycket uttrymme till egna tankar och funderingar. Fort fort fort, ska det gå. Vi packar tungt fast vi egentligen bara ska packa lätt. Vi packar USA fast det är egentligen inte är vårt jobb (men man få ju hjälpas åt). Vi packar fort, men måste fortfarande packa noggrant. Vi packar efter tid och vi packar efter storlek. Förmannen är sjuk eller ledig och hans ställföreträdare kan inte hantera stressen och skriker på oss. Det hjälper inte särskilt mycket. Men å andra sidan skriker hon och är stressad även när vi inte har nånting att göra också.

Men så fort vi får lite andrum, ofta pga att vi kanske halvt stressat ihjäl oss dagen innan så börjar man tänka. En massa tankar strömmar genom huvudet och vi filosoferar och skojar med varandra. En outömlig källa till eftertanke i arbetet adresslapparna på paketen. USA, Grekland, Kina, Australien, Irland väcker många tankar kring dagsaktuella nyheter och politiska frågor. Nordkorea? Borde vi inte bojkotta dom här? Saudi Arabien? Stackars mina kollegor där nere som jobbar till usel lön och utan rättigheter. Haha, Haninge! Runt hörnet ju!

Ibland så så ger vi efter för impulsen och smyger ner en lapp bland packningsmaterialet. Till Nordkorea åker det med en liten lapp med streckgubbar som viftar med röda flaggor och ropar ”Down with Kim Jung!” och verkstaden i Haninge får en ”Tjena Handen, lagret hälsar!”.

I sommras så skickade feriearbetare en bitter lapp på engelska med ett paket som skulle till Edinburgh där hon bad om ursäkt för att paketet var slarvigt packat men att chefen sagt åt henne att skynda sig så hon inte hann göra det ordenligt.

En lätt kunskapsutjämning sker också hela tiden. ”Nä jag svär, Schweiz är inte med i EU spring och hämta det där paketet igen!”. Jag har också lärt mig om Jersey och Guernsey. De är inte med i EU och används, enligt en arbetskamrat, som skatteparadis för brittisk överklass”

Juggoslaverna på jobbet kommer alla från Serbien, men konstigt nog så blev det inte så mycket snack om Kosovos självständighet när det var på tapeten. En arbetskamrat som varit där på semester bara konstaterade att utanför huvudstaden så var allt lugnt och att de kravallande nationalisterna främst bestod av två fotbollsfirmor som hade gjort samma sak hursom.

Men om bara 2 månader så åker jag på en väl behövd semester i centraleuropa med en god vän och får se världen ur ett perspektiv som inte utgår från en kartong. Det ska bli skoj. Underligt också att ansöka om semester innan man vet om man i huvudtaget jobbar kvar då (min anställning går ut om några veckor). Men förhoppningsvis var ansökningslappen som delades ut, tillsammans med anmälningsblanketten till kickoffen ett tecken på att vi blir förlängda allihop. Jag har sökt fast arbete på lagret nu också.

Vi får väl se…

 Sluta inte läsa!

Udda Vinkeln om apoteksmonopol, Kim Müller skriver ett inlägg inspirerad av mig, Red Metal om veganer, Slutstadium om en radiodebatt, Vida Latina fortsätter skriva om Colombia och terrorister medan Petter skriver historia.

Dom ljuger, Trotten och Forever United är också läsvärda.

Intressant?

3 svar to “Världen är bara ett paket bort”

  1. Vida Latina Says:

    Hahaha, det är ju jätteroligt att ni skickar med lappar i paketen! Jag vill få en hälsning från en packare nästa gång jag får ett paket!

  2. Krastavac Says:

    Ja men då får du väl ta och beställa en värmeväxlare då ;)
    Eller gå till sjöss som maskinist. Vi skickar reservdelar till massor av skepp.

  3. Robotar « Vardagspussel Says:

    […] Som jag nämnt tidigare så går snart min visstidsanställning på lagret ut. I måndags upptäckte jag att det bara var […]

Kommentera

