Kanske det beror på nåt troligare att skolan har så mycket problem?

by

Jag har tänkt skriva detta ett tag och behöver bara få det gjort. Syrran och Petter och Johannes Åman har redan gjort större delen av jobbet så jag fyller på med resten.
Kort sagt – det är bara att lägga märke till systematiken i Björklunds och hans vänners argument. Alla lösningar går ut på att avskaffa och ställa sig i total motsats mot ”flumskolan”. Åtgärderna går ut på att lägga mer ansvar på eleverna, ge läraren ökade befogenheter, mer auktoritet och ett starkare betygssystem.

Det jag reagerar mest på (förutom att betygssystem är dåliga exempel på ”återkoppling” i min mening, det mäter klass bättre än prestation) är inte åtgärderna i sig. Det är att dessa åtgärder verkar vara i stort sett det enda av skolpolitik som syns idag! Först borgarna, och nu även socialdemokraterna, för denna typ av politik. Uppenbarligen tycker politiken bara att det är elevens ansvar och lärarnas brist på auktoritet som är fel med skolan! Endast de problemen syns i media och i politiken! Alltså är den urusla ekonomin, lärarlönerna och vikarieexploateringen, barngruppernas skandalösa storlekar, sociala problem i hemmen, samhällets anti-intellektuella klimat o.s.v. inga problem som behöver en politisk lösning! Förstår ni vad jag menar?

Flumskolan innebär för borgarna en dyr skola, som lägger mycket pengar på elever och lärare, material och lokaler. En skola som har råd och tid och personal för alla olika barn. En skola där undervisning och material presenterar även folkets historia och ekonomi. En riktigt demokratisk skola där eleverna lär sig det viktigaste av allt – att bli demokratiska deltagare i samhället. Allt av detta kostar pengar, pengar som borgarna helst inte lägger på våra barn, möjligen på sina egna i sina fria skolor.

Det handlar inte om att vänstern vill ha sjövilda barn som skäms bort och aldrig växer upp. Tvärtom skulle jag gärna se mer eget ansvar i skolan. Men borgarnas åtgärdspaket är bara försök att bortförklara en sammanfallande skola i desperat behov av resurser, bra lärare och ett mer respektfullt samhällsklimat mot kunskap med att det beror på oansvariga elever och dåliga lärare. Det är äckligt, de nöjer sig inte med att hetsa oss vuxna att jobba hårdare utan våra barn ska hetsas på samma sätt.

P.S. Nu har jag äntligen börjat komma ur den byråkratiska processen med Kommunal (som jag skäms över på förbundsnivå, ja). Allt tack vare mitt jättesöta och schyssta skyddsombud ;)

Läs Redundans, Dom Ljuger, Den Udda Vinkeln och Ett hjärta RÖTT.

Intressant?

Etiketter: , , , , , , , ,

6 svar to “Kanske det beror på nåt troligare att skolan har så mycket problem?”

  1. christoffer Says:

    du skriver ”Det är att dessa åtgärder verkar vara i stort sett det enda av skolpolitik som syns idag!” Det är knappast folkpartiets fel, snarare medias fel. För de skriver bara om 2kontroversiella” förslag och ignorerar helt resten av arbetet som utförs.

    då det gäller skolan så skulle jag rekomendera en liten utflykt till http://www.regeringen.se/sb/d/1454 för att se vad som händer på utbildningsdepartementet.

    Återkom efter den då du ser allt som Björklund och Lejonborg arbetar med.
    /C

  2. Förståelse som förintelse « Dokument rörande arbetaren Kim Müller Says:

    […] på Konflikt: akuhujan vill ha boktips, petter, syrran och vardagspussel om “flumskolan”, slutstadium är cool, hårdrockaren skriver om hårdrock, redundans om […]

  3. planekonomen Says:

    Det var så klart lite dåligt formulerat! Jag tror inte på allvar att utbildningsdepartementet bara sysslar med de här frågorna, däremot är det den ideologiska linjen i borgerlig skolpolitik. Det är denna agenda som dominerar i media för att den är mycket offensiv. Men jag vågar påstå att inga större satsningar genomförts i skolan utan att på något sätt vara en del av den här linjen som alltid verkar innebära samma saker (de som jag skriver om i inlägget). Men rätt ska vara rätt, tack för tipset även om jag inte håller med dej helt.

  4. Herr Hynda Says:

    Om skolproblemen är en fråga om ”desperat behov av resurser” kan man rimligen fråga sig varför skolor med mindre resurser klarar sig mycket bättre i länder med annan pedagogik?
    Ugångspunkten för debattartikeln är att svenska skolor är dyrast i världen men ger mediokra resultat. Resultaten är heller inte mediokra därför att eliten trubbas av, vilket kanske kunde varit motiverat av jämlikhetsskäl(?), utan därför att de svagaste grupperna misslyckas så till den grad.

  5. planekonomen Says:

    Skolan i Sverige har mer resurser än många andra, men det vi uppnår med skolan är inte bara resultat som färdigheter i matematik och spanska utan FRAMFÖR ALLT (skulle jag säga) en värdegrund, ett självförtroende och en ifrågasättande, demokratisk attityd. Jag skulle tro att det är så att mycket vill ha mer, barn som inte har lika stor erfarenhet av att barn och unga kan kräva saker, uttrycka sina åsikter och ha rättigheter och inflytande kommer inte att ifrågasätta. Men de kommer heller inte att bli lika kreativa individer. Fast såna kanske inte behövs i dagens samhälle, kanske är det bara angora-medelklassen och överklassen som ska vara entrepenörer?

  6. Krastavac Says:

    Angora-medelklassen. Kanske världens i särklass roligaste nyord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: