Att vara trött hela tiden

by

Mina vänner tycker det är kul att påpeka att jag ”alltid somnar efter en öl” och om jag bara får i mig något starkt och sen sätter mig i en soffa så sover jag snart. Och visst skrattar jag åt detta långdragna, men halvsanna, skämt. För det stämmer ju. Eller det stämmer åtminstonde om jag arbetat samma dag.

För att göra er besvikna har det ingenting med alkohol eller soffor att göra. Jag somnar på förortsbussen på väg hem och på pendeltåget eller tunnelbanan mot stan. Jag somnar fullt påklädd med katten spinnandes på magen när jag stupat ner i sängen efter att ha kommit hem från kvällskiftet.

Jag är alltid trött, de åtta timmar sömn jag försöker få räcker inte. All tid efter jobbet går åt att förbreda sig mentalt och fysiskt för nästa arbetsdag. Ska detta kallas fritid?

Men tro nu inte att jag bara sover. Nä, det är ju det som är grejen. Jag VILL inte gå och lägga mig kl.19 för att kanske vara pigg när väckarklockan ringer kl.05. Jag vill ha roligt! Jag vill träffa vänner, shoppa, pyssla , sitta vid datorn, äta middag på stan, titta på teve, läsa en bok, gå på en dejt osv.

Det är minst lika viktigt som att vila.
Men samtidigt som kroppen måste sova och huvudet måste fyllas med meningsfulla aktiviteter (till skillnad från det tradiga och monotoma lagerarbetet) så har jag sysslor att sköta, räkningar att betala, tvätt att tvätta, disk att diska, mat att laga, en lägenhet att städa etc.

Det är nästintill omöjligt att hinna med både vila, meningsfull fritid och vardagssysslor. Våra vardagspussel går inte ihop! Inte ens helgen räcker till att ge oss den dos av nyttighet (storstädning!), festlighet (dans ikväll!) och rekreation jag behöver. Det är alltid någonting som måste prioteras bort. Det kan liknas vid sten, sax och påse. Festligheter slår ut nyttigheter, vila slår ut festligheter och nyttighet slår ut reakreation. Eller tvärtom.

Fast många skulle nog hävda att vila slår ut både nyttighet och festlighet men att den senare ibland tvingar upp en ur dvalan för att som en zombie dansa loss skitpackad i nån förortslägenhet med vännerna.

Läs mer!

Senaste Arbetaren publicerar en intressant och lärorik diskusion mellan Helene Sigfridsson från Makalösa Föräldrar, Gudrun Schyman från Feministiskt Initiativ, Svante Tidholm som bor i kollektivhus och Inga-Lisa Sangregorio som är frilansskribent och medlem i Bo i gemenskap. Det handlar om ”Vänstern och Vardagen” och om kampen för jämlikhet.

Red Press lägger också livspussel på samma tema

Bland bloggarna:

Reciprocity skriver om SCANIA-arbetarnas öde under Porschismen, Slutstadium tokdissar religion i allmänhet och Vida Latina upplyser oss om läget i Colombia och manar till internationell solidaritet.

Jag tipsar också om …and we smiled där en god vän börjat blogga.

Intressant?

Etiketter: , , , , , , , , , ,

2 svar to “Att vara trött hela tiden”

  1. Krigsrisk i Sydamerika « Dom ljuger Says:

    […] bloggvärlden rekommenderar jag som vanligt Vardagspussel som skriver om hur uttröttande arbete är, Svensson som skriver om vad jag tagit upp här samt […]

  2. Klas Says:

    Så sant känner igen det där tidvis.
    Mellan 8h arbetsdag, dagishämtning/lämning, och hushållssysslor så skall man på barnkalas och andra sociala aktiviteter samt hinna med lite rekreation och ev. hobbies…

    Barn tar ju en hel del tid också, man vill ju kunna leka lite och umgås med dom också.

    Som tur är finns ju helger och semester :)
    Även en och annan röd dag är ju inklämd då och då. Men 8h sömn är det sällan jag prioriterar tyvärr – dum som man är hamnar man ju alltför ofta framför dumburken i 2 timmar på kvällen istället :(

    /K

Kommentera

