Några tankar kring visstidsarbete

by

När jag hoppade runt som barnskötarvikarie var nog det värsta att man aldrig hann lära känna arbetskamratar, barn eller föräldrar lika bra och fort som man ville.

Det kändes så hopplöst att försöka lära sig nya rutiner, namn på både barn och personal för att sen inte komma tillbaka dit på någon månad, om ens det. Men efter någon månad av olika förskolor var och varannan dag så började jag stanna längre och längre på tre av dom. Till slut blev det veckolånga vikariat på samma ställe.

Det var skönt, för även om det tog lång tid att lära sig namn och få förtroende från barn och vuxna så gick det iaf till slut.

Jag hade också turen att ha en vikariekollega som hoppade mellan två av mina tre förskolor och på så sätt lärde vi känna varandra lite också.

Så fort jag fick en längre visstidsanställning (först heltidsvikariat några veckor och sen resten av terminen deltid) så blev jag mycket nära vän med flera arbetskamrater, föräldrar och barn. Jag och tre jobbarkompisar som var mellan 19-27 år umgicks efter arbetstid och en av dom har jag fortfarande god kontakt med. Tyvärr så bytte den ena jobb och den andre flyttade.

Men det är ändå ett ganska bra exempel på att så fort man vet att man kommer få stanna längre än en vecka så tillåter man sig att slappna av och låta vänskap osv. växa fram naturligt. Istället för att bara stressa med att komma ihåg namn och vilken unge som skulle hänga sin regnkappa var.

Flera familjer var lessna över att vi yngsta inte skulle jobba kvar när sommaren 2007 var slut. En av familjerna umgicks jag med på fritiden också, men de flyttade sen de också. Men vi har kontakten kvar.

Det betyder så mycket att trivas med sina arbetskamrater på jobbet. Och på arbeten med ”tredje part” som barn och föräldrar så betyder det såklart även mycket att ha en god relation med dom. Annars funkar det inte.

Läs mer!

Slutstadium funderar över konstiga uttryck, Syrran tar en paus och Vida Latina ger oss filmtips

Läs även Reciprocity

Pingad till intressant.se

Etiketter: , , , , , , ,

2 svar to “Några tankar kring visstidsarbete”

  1. Killfröken Says:

    Jag känner så väl igen det. Att gå upp i ottan och traska runt med mobilen i hand i väntan på jobb som kanske aldrig kommer är verkligen hemskt. Nu har jag turen att ha kvar min gamla arbetsgivare även när jag pluggar. Så fort hon märkte att jag inte har all tid i världen började hon ringa ett par dagar innan/ kvällen innan och numera får jag även välja bland de lediga vikariaten ;-)
    Alltså: Den vikarien som pluggar har mången fördelar även på vikariemarknaden.

    (Det var faktiskt en av mina chefer som fick mig att söka utbildningen. Hennes föregångare, som gav mig vikariat varje dag i princip, sa upp sig. När så chefen tillträdda kände hon sig hotad av alla vikarier som arbetat längre på skolan än hon. Så hon slutade helt sonika ringa. Efter att ha gått en månad utan jobb hittade jag Moderna Skolan. Även om jag älskar det där förändrades min syn på vikarierna. VI är grymt öertaliga. Passar det inte byts man ut som e annan byter en tröja man fått i julklapp…)

    Ha det gött!
    //Killfröken

  2. Robotar « Vardagspussel Says:

    […] Som jag nämnt tidigare så går snart min visstidsanställning på lagret ut. I måndags upptäckte jag att det bara var en vecka kvar, inte “några […]

Kommentera

