Stressiga dagar och bara lite nytt

by

Senast jag skrev nåt så var det ”lugna dagar och mycket nytt” på lagret. Nu är det snarare tvärtom. Stressigt och bara samma samma hela tiden.

Jag har, som ni kanske förstår, fått min anställning förlängd till sista mars och jag har ingen aning om hur det ska gå sen. Kanske blir vi som fortfarande har tidsbegränsad anställning förlängda igen eller inte. Kanske blir vi erbjudna fast anställning. Vi har ingen aning om hur det kommer gå.

Egentligen borde jag väl vara ganska nervös bara för det. Jag har ju hyra, räkningar och mat att betala. Men jag tar det ganska lungt än så länge. Vet inte om det är för att jag innerst inne känner mig säker på att få jobba kvar eller om jag bara stängt ute tankarna kring osäkerheten för att det blir enklare så.

Men som jag sa så jobbar jag vidare som vanligt. Packa, plocka, sortera! Jag hade feber i onsdags och gick hem tidigare från jobbet på torsdagen. Pallade helt enkelt inte mer. Det är inte kul att jobba förkyld och med huvudvärk i en instängd dammig lokal. På lördag morgon var jag frisk igen och tog en stärkande promenad i vårsolen.

Pga sjukdomstider så har det vart mycket personal borta vilket har lett till att vi fått det stressigare. Arbetsledaren var också sjuk förra veckan och eftersom han inte ersättes av en vikarie så bidrog det till att öka stressen eftersom det inte fanns någon som hade någon överblick på allt som skulle göras.

En kvinna som vanligtsvis jobbar med att ha kontakt med kontoret och springa ut till oss och be oss plocka/packa den eller den saken som var bråttom ryckte istället in i arbetsledarens ställe. Hon blir lätt stressad och är inte särskilt trevlig när hon är på det humöret.

Det blev en ond spiral. Folk var sjuka och de som inte var sjuka utan bara krassliga mådde sämre av att stressa så mycket och blev tillslut, som jag sjuka de också. Jag bara hoppas att det finns mindre att göra på måndag!

En annan ny sak sen jag skrev nåt senast är skiften. Verkstadsklubben skrev på ett provisoriskt skiftavtal som ersatte det gamla systemet med 1.5 timmars schemalagd övertid för 3 ”jourlag” som turades om att jobba över.

Med det nya systemet så jobbar tre personer 9-17:30, sex andra jobbar 14-22 och resten går som vanligt 7-15:30.

Det här gillas inte av de äldre fastanställda eftersom de har svårt att jobba kväll och därför går miste om de extrapengar som det gamla systemet innebar för dom. Vi yngre är mer positiva eftersom OB-tillägg och ersättningar som fackklubbben förhandlat fram ger oss mer i lönekuvertet. Men man ska inte hymla med att företaget sparar in pengar på att göra så här, totalt sett så betalar de ut mindre ”extralön” än tidigare. Vårt lokala avtal går ut samtidigt som min anställning så om jag jobbar kvar ska det bli spännande och se hur det hela fortsätter.

Förhoppningsvis lyckas vi höja ersättningsnivåerna. Redan nu får kvällsarbetarna betalt under lunchen/middagen och det är guld värt kan jag lova!

Jag gillar faktiskt att jobba kväll. Visst, ingen kompis har ju tid att ses efter tio på kvällen, men de flesta har ju knappt tid efter halv fyra heller. Men jag trivs med det. Antingen kan jag vara uppe sent en vardagkväll och sova länge eller gå och lägga mig i skaplig tid och sen gå upp och tex åka in till stan på förmiddagen. Eller bara lägga mig lite senare än vanligt och få en sovmorgon. Sen så gillar jag ju starkt att få 200 spänn i timmen också, såklart.

Imorgon ska jag jobba men nu ska jag baka äppelpaj!

ps. Välkommna till Vardagspussel

Vill du läsa mer bloggar läs de här:

Petter, Täcket och Red Metal bloggar om liberaler och liberalismen och Mllstrm om fikarummets kommunism och sin bokreccension. Kul att se att både han och vi börjat blogga igen!

Pingad till intressant.se

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

