Fast vikariat

by

Nu har jag flyttat till den här bloggen, Vardagspussel, tillsammans med Krastavac. Hösten och vintern var verkligen kaos. Jag har flängt runt på oftast dagslånga vikariat och försökt klara mig fram så gott det går fast det oftast bara blev halvtid eller ännu mindre ändå. Fast jag stått på jour vareviga dag och väntat på jobben. Det har verkligen varit hårt slit för pengar och jag har insett hur lågt jag värderas. Jag bor i andra hand i Hässelby gård, jag jobbar på timanställning under avtalsenlig lön och får hoppa in när det är som stressigast. Det är förnedrande att veta att jag håller nere lönerna med mitt slavarbete, men jag har ärligt talat inte riktigt nåt val. Inte långsiktigt i alla fall. Visst skulle jag kunna studera några värdelösa kurser i ett par år, men det kommer inte ge mig annat än skulder och illusioner. Jag föredrar att jobba och sen vara fri att läsa själv, eller göra musik, skriva, teckna och annat kreativt.

Nu har jag hur som helst fått ett längre vikariat; jag jobbar på fritids för 3eklassarna och som assistent för 6eklassarna i en skola. Där kommer jag stanna resten av vårterminen, och det är antagligen om det som mina blogginlägg här kommer handla om! Det är ett väldigt krävande jobb, men på nåt märkligt sätt har jag lyckats skaffa mig respekt hos eleverna. Det är ett emotionellt jobb, nästan varje dag är det något som tar knäcken av en och något som rör en så att man nästan börjar gråta. Det känns nästan som en revansch på min egna jobbiga skolgång. Det är ett jobb som inte går att göra halvdant, utan jag är tvungen att ge mitt yttersta. Samma låga lön är det också, jag blir allt mer medveten om att de fast anställda faktiskt är upprörda för min skull, att jag ger så mycket och får småpengar tillbaka. Jag drömmer om den dagen när jag slipper tänka på att inte äta för mycket mat, för att jag inte har råd. Så gott som alla hatar ju skolledningen, som nu tydligen tagit in en riktig bitch till chef som inte känner någon och vars enda uppgift är att vara hänsynslös och hjärtlös nog att spara in de 2 miljoner kronor som skolan ligger back med. Så jag antar att jag är del i den besparingen.

Nu har jag äntligen gått med i Kommunal, och dom kan i alla fall hjälpa mig att få stanna på skolan om jag har tur. Jag måste för i helvete börja kräva mer och inte vara en sån jävla duktig flicka! (fast jag är kille. Jag är fan en kvinna på arbetsmarknaden. )

Anyhow, jag ska börja skriva mer ofta nu!

Pingad till intressant.se

Etiketter: , , , , ,

Ett svar to “Fast vikariat”

  1. Planekonomen slår tillbaka « Dom ljuger Says:

    […] till omsorgaren. Sen skrev han inte ett skit. Nu har han börjat blogga igen hos vardagspussel, här är hans första inlägg. Han har även gått med i Kommunal och fixat ett fast vikariat. Lycka […]

Kommentera

