Vi vänsterextremister är också vanliga människor

by

DN intervjuar Sandra Salkén om hennes bok Deltagänget.

En liten ynka artikel slipper igenom mediabruset och ger en annan bild av ”vänsterextremisterna”. En artikel som inte presenterar oss som våldskåta idioter som inte ens vet vad vi gör. En artikel som inte med alla medel försöker separera oss från alla andra människor och förvandla oss till ett ordningsproblem.

Här kommer en liten berättelse från en av dem: jag föddes som en ”vanlig” människa – jag var inte förvirrad eller passerade någon magisk gräns när jag bestämde mig för att jag ville arbeta mot klassamhället utanför parlamentet. Borgerlig media och mainstreamkultur vill få det till att allt annat än passivitet och inordning från ungdomars sida är onormalt, att allt politiskt engagemang utom meningslösa partistrider är extremism och udda att ens få för sig att syssla med. I min politiska handling liksom i min vardag är jag också en vanlig människa, vad kan jag annars vara! Jag äter, jobbar, lyssnar på musik, handlar som alla andra människor.  Borgerlig media och polisen på orden av yrkespolitikerna vill separera ”autonoma” från resten av arbetarrörelsen genom att rikta allt våld mot oss och ge oss skulden för våld. Och ibland har det lyckats så att vi isolerats, men vi vill vara en del av en bred rörelse för ett bättre liv för oss som är förtryckta i samhället, mot klassamhället. Att vara vänsterextrem är idag synonymt med att ha ett klassperspektiv och tillämpa det, så långt har det gått idag. Sluta tro på politikerna och fråga dem ni är rädda för innan ni dömer dem, vi är samma sort som ni och vill egentligen samma sak!

 /Planekonomen

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

6 svar to “Vi vänsterextremister är också vanliga människor”

  1. Jorgo Says:

    Jag tror tyvärr de flesta redan vet att vi har rätt och att liberalerna ljuger. De är bara samtidigt också väldigt medvetna om att vi är så pinsamt få och inte kommer någon vart med vår kamp just nu och att det därför är bättre för dem personligen att lägga energin på annat. Efter ett tag tar de till sig de klassiska åsikterna, ”det är ok att protestera men inte att kasta sten” inte pga lagen utan pga att vi är så oberäkneliga och bråkiga om man nu har bestämt sig för att köra sitt race inom det här samhället. Samtidigt kan det gå väldigt fort! Paris 66 var ett vanligt västerländskt samhälle med en något tilltagande vänstervind, men 68 när punkten nåddes där folk fattade att vänstern kommer kanske lyckas, då blev det generalstrejk, miljoner människor på gatorna och presidenten flydde utomlands. När vi känner oss svaga ska vi också komma ihåg ungdomshuset i köpenamn. Tänk om polisen hade rivit Moderaternas lokaler i gamla stan. tror ni de skulle dragit tusentals demonstranter till torsdagsdemonstrationer i ett års tid, eller hundratals krigare ställda mot hela danmarks/(sveriges) redo att sitta i fängelse för sitt hus? MUF lyckades ju inte ens få sina lata medlemmar att stoppa de 25000 kronorna till Petter i toppkandidaterna. Alltså, vi fortsätter att använda våld, ge liberalerna och deras tidningar långfingret, och växa och bli starkare…

  2. Hugo Says:

    Jävlar vad fräscht! Man blir fan glad när man läser sånt där. Ibland är det skönt att ha kändisar i leden, fan, topp-petter borde ha blivit kändare!

  3. MickePicke Says:

    Det är bra att ni understryker det som aldrig kan understrykas för mycket.
    Varje dag sätter medlemmar, klubbar, ombudsmän och aktivister från LO ner näven i fikarummen och vill göra något och varje gång talar LO-borgen om för dem att det är ju fint men att man inte kan gå sida vid sida med extremister.
    Vrider vi det argumentet ifrån dem har vi mycket att vinna. Oppositionsdemon i Stockholm 5000pers, oppositionsdemon i Köpenhamn 150.000pers.
    När jag känner mig så där busig(läs onykter) brukar jag presentera mig som våldskommunist för att få igång samtal och normalisera och ge den mer militanta kampen ett ansikte. Er metod med att faktiskt visa på att det inte är något extremt med utomparlamentariskt arbete är mycket bättre, men min ger mig ragg på brats som vill revoltera lite granna.
    /Keep it up

  4. omsorgaren Says:

    Vilket är intressant Mickepicke eftersom jag (som ändå måste räknas som våldskommunist från the average Timbroliberal) presenterar mig endast med mitt yrke som titel eller som medlem i mitt fackförbund. Allt för att ge den militanta kampen ett ansikte.

  5. blobb Says:

    Jag tycker hon gav ett oerhört korkat intryck och lär väl knappast ha gett en bättre bild av ”er”. Kan inte påstå att jag står till höger på skalan men om det är människor som hon som ska styra upp Sverige så blir jag mörkrädd.

  6. Krastavac Says:

    Sen förstår jag inte vad ”blobb” här ovanför menar. Vadå ”styra upp” Sverige. Det är ju människor som oss byggt och bygger det här landet och håller det flytande.

    Och det är ju människor som Sandra, din mamma, jag, du, killen på bussen, busschaffisen, städaren, tiggaren på gatan, barnen på lekplatsen och deras pedagoger på förskolan som SKA styra upp det här landet, tillsammans!

Kommentera

