Jobbtips

by

Ett återkommande nöje på rasterna är att läsa tidningen Metros jobbdel. Mycket handlar om ”karriär”.

FÅ KLARHET Från och med i dag, ha alltid två lappar på ditt skrivbord eller i fickan, en märkt ”STYRKELAPP” och en märkt ”FÖRSVAGNINGSLAPP”. Så fort du känner att något i ditt arbete stämmer in på någon av listorna gör du en notering om det.

”Sex steg för att få ett roligare jobb”

Eh, okej. Så jag ska alltså skriva ner att jag är bra på att få barn att springa runt (genom att jaga dom) och att jag inte är särskilt bra på att spela spel med dom (det är sååå tråkigt)? Vad är det här för tips egentligen? Det blir ännu konstigare om jag applicerar ovanstående tips till lagret.
Styrkelapp: ”Jag är bra på att plocka artiklar i takt till musik”
Försvagningslapp: ”Jag kommer inte ihåg exakt alla sorteringskoder”

Fundera ut ett ”worst case scenario”.
Vad är det värsta som skulle kunna hända om du tar itu med din rädsla? Fundera också ut ett ”best case scenario”, vad skulle kunna bli den mest positiva konsekvensen?

”Låt inte rädslorna hindra din karriär”

Va? Okej det bästa som kan hända på lagret är att bli bjuden på tårta för att nån fyller år eller slutar. Att maskinerna går sönder och vi får en timmes extra rast är också gött. Det värsta som kan hända eller väl nån allvarlig arbetsolycka. När det gäller förskolan är det typ samma sak. Vad menar de egentligen med karriär? Jag har inte arbetat med någonting som man kan ”göra karriär” i. Inte ens mina vänner som jobbar på callcenter kan ”göra karriär” och där låtsas ändå företaget om att man kan göra det (dvs om man golar ner kompisar, jobbar över gratis och säger åt kollegor att arbeta fortare).

Liera dig med personer med mycket makt.
Förankra en fråga som är viktig för dig hos denna person innan ett viktigt möte. Visa att du samtycker med personen i fråga. Förhoppningsvis så stöttar maktpersonen dig när det är dags att ta upp frågan på dagordningen.
Maktpersonens ord väger tungt och ger dig mycket draghjälp.

”Gör dig HÖRD på jobbet”

Gulla med chefen? Det ger ju visserligen mig mer att säga till om om jag sköter mina kort rätt. Men samtidigt så förlorar man snabbt sina riktiga vänner från arbetslaget när det går runt att man hänger med chefen och säkert kommer skvallra nästa gång nån går lite tidigare eller tar längre rast. Och vad har egentligen jag och mina kollegor att ”ta upp” på viktiga möten. Har vi ens viktiga möten? På lagret så har vi möten där det tas upp att vi arbetar för långsamt, vilka saker som strular osv. Det närmsta man kommer är förskolans Arbetsplatsträffar där vi får information från enheten, stadsdelsnämnden och våra chefer. Men att pola med chefen hjälper inte, om däremot hela arbetslaget säger samma sak och visar en enad front, ja då kan vi påverka lite.

Jag blir bara så trött på att Metros journalister tror att alla jobbar på ett kontor eller tidningsredaktion. Jag skiter faktiskt om ni läst en bok om hur man ska göra för att slicka chefens röv eller bli kompisar med snubben i båset bredvid. Om ni ska kalla det för ”jobbtips” och inte ”kontorstips” så får ni börja tipsa hur vi utanför kontoren ska göra karriär. Hur kan ens kontorsarbetare vara huvudmålgrupp för en tidning som delas ut gratis i kollektivtrafiken när vi som jobbar inom industri, offentlig sektor och andra icke-kontorsjobb definitivt är i majoritet bland trafikanterna.

I övrigt så kan jag bara rycka på axlarna när jag läser det här i DN och Svenskan, jag hade med mig mitt utdrag från polisregistret när jag blev anställd i vikariepoolen. Men frågade nån efter den? Nej. Den här killen fick ju i och för sig anställning innan det blev lag på att man var tvungen att visa upp det, men det säger bara att vi måste bli noggrannare inom barnsomsorgen.

Läs mer: Slutstadium skriver om Schulman (som jag skrev om igår) och Trotten om Sverigedemokraterna.

Etiketter: , , , , , , , ,

6 svar to “Jobbtips”

  1. Kalle Says:

    Jag gillar din blogg som fan, fortsätt med det här!

  2. Vem förgör vem? « Slutstadium Says:

    […] Helt off-topic men mycket läsvärt: Ett hjärta RÖTT, Svensson, Omsorgaren. […]

  3. anne-marie Körling Says:

    Hej – jag har varit här och läst. Mycket snygg blogg. Innehållsrik också. Anne-Marie

  4. omsorgaren Says:

    Stort tack Anne-Marie!

  5. Barristan, hon ska skratta och va glad « Vardagspussel Says:

    […] den kan du läsa här: ”Sudda bort sura minen“Jag blev alldeles jättearg på hur man kan vara så oförmögen att sätta sig in i andras situation så jag mailade följande […]

  6. Alex Says:

    Så jävla sant, jag har aldrig fått ut någonting av någon utav alla dessa ”Så lyckas du på jobbet”-guider som florerar i tidningarna. Hur många är det egentligen som arbetar under sådana förhållanden? 10% Färre?

    När någonsin kommer tidningarna att publicera guider som gör någon nytta, som de på motarbetaren eller som de på: http://www.polkagris.nu/index.php?sida=berattelser

    Slå mig en pling då så ska jag för en gångs skull läsa DN:s jobbilaga.

Kommentera

