Tankar från lagret

by

Det är fantastiskt vad folk hittar på för att bli ekonomiskt oberoende. Vissa spelar på börsen (vilket verkar gå hand i hand med nyliberalt dumprat oavsett klasstillhörighet) andra stjäl koppartråd eller spelar nätpoker.
En arbetskamrat på lagret jobbar extra som affischuppsättare för Stockholms Stad, en annan jobbade övertid (ibland så länge som fem på morgonen till åtta/nio på kvällen!) för pengarnas skull. Hennes mamma, som jobbar på samma lager, skakade på huvudet när hon berättade det och sa; ”Det är pengarna som tvingar hos hit”.

Vi snackade ett längre tag och kom in på barnomsorgen, eftersom hon undrade hur det gick och om jag skulle söka till lärarhögskolan eller inte. Hon hade jobbat lite inom äldreomsorgen och även om hon inte trivdes så värst mycket så erkände hon att det var intressant att jobba med människor och inte maskindelar. Jag berättade hur jag ändrat uppfattning om hur barn tänker och resonerar sen jag började vicka som barnskötare efter gymnasiet. Det är verkligen sjukt hur smarta små ungar kan vara!

För 5-åringar har jag, på deras initiativ, talat om (ja ”om”, vi pratade med varandra inte ”vuxen-till-barn”) Linné, skillnaden mellan fattigadel/rikemansadel och mobbing. Och eftersom Mmise brukar skriva direkta citat från jobbet och Konsumbloggen bara går ut på det så kan jag lika gärna citera en av 5-åringarna från en speciellt intressant disskusion om skatt, kungen och att dela med sig.

Det hela började med att den lilla grabben såg fundersam ut och sen frågade mig lite blygt nyfiket hur kungen fick sina pengar. Då berättade jag att han fick lite av det som jag och alla som jobbar får i lön. Det lede till nya frågor och funderingar och vi talade om polis, brandkår och ”dagisfröknar” som får pengar via skatten på ett eller annat sätt. Sen blev det krångligare hans frågor och mina försök-till-pedagogiska-vuxensvar kom in på proggressiv beskattning. Då tog jag hjälp av den förträffliga sången ”Om du har ett äpple vill du dela det med mig”. Då trillade slanten ner och barnen utbrister: ”Om alla delade med sig [mer] så skulle Sverige vara ett rikt land”
Sen grävde vi i sandlådan.


Planekonomen bloggar om klasskampens nördar, Akuhujan om sjukskrivningar precis som jag förut, Petter forsätter på samma linje som hela Konflikt verkar vara inne på medan Slutstadium tycker att skolan ska tas tillbaka.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

10 svar to “Tankar från lagret”

  1. Jakob Says:

    Vill bara påpeka att jag inte är nyliberal.

  2. Det där sexlivet, typ « Slutstadium Says:

    […] Läs också; Omsorgaren ger oss sina tankar från lagret, om vilken lösning barnen gillar bäst. […]

  3. Gustav S Says:

    Jo det är du. Slutdiskuterat. Punkt.

  4. Omsorgaren Says:

    Men du rapar upp nyliberal dogma och skitsnack Jakob. Det är typ samma sak. Jag vet att du inte har en direktörsfarsa och chalmersutbildning i ryggen och jag blir glad att du inte vill kalla dig för nyliberal, men ändå så är det bara att läsa din blogg och kalla dig för hycklare. Det är inget fel i att vilja ha mer pengar och prylar, men du verkar ha svalt nån liberal häxgrogg på köpet.

  5. Which side are you on, boys? « Petter Partikulärt Says:

    […] läsa det —— På konflikt; Slutstadium, Marcusen, Syrran, och Vida Latina. Läs även omsorgaren och planekonomen. Andra bloggar om: LO, flexibilisering, […]

  6. Fackets misstag « Det personliga är politiskt Says:

    […] förklarar alliansens tillbakagång med deras aktivitet istället för deras inaktivitet. Omsorgaren skriver jävligt bra. Marcusen berättar om kaos och liberalism i friskolevärlden. Syrran reder […]

  7. Jakob Says:

    Återigen jag är inte nyliberal. Liberal är jag utan tvekan men inte nyliberal. Jag tror fortfarande på saker som skatter, fri skola och liknande.

  8. omsorgaren Says:

    Nyliberalism eller socialliberalism. Att bli knivad av ett rostigt eller en nytt blad.

  9. Jakob Says:

    För mig handlar liberalismen om alla människors rätt till frihet och möjlighet att göra vad de vill med sitt liv.

    Sedan så skriver du direktörer och sånt relaterat till liberalism, detta verkar som att du inte har någon vidare koll på vilka som är liberalister. Hur många av börsens 100 största företags ledare är liberalister? Kan du ens nämna någon? Hur många av Sveriges rikaste är liberalister?

    Du vet väl att dessa människor snarare är väldigt konservativa och som du kanske vet så är konservatismen en av liberalismens största motståndare.

    Om du sedan tar och läser den här ytterst ovetenskapliga undersökningen så märker du snabbt att liberalister nästan aldrig är särskilt rika eller har värsting jobb. Tvärt om verkar det som att de flesta liberaler kommer från låg och medelklassen:
    http://www.flashback.info/showthread.php?t=493263

  10. Lagerjobbarn Says:

    En undersökning från ett forum som är mycket populärt hos nazister är inte så vetenskaplig nej

Kommentera

