Det sjukskrivs för lite

by

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson tycker att vi som jobbar ”…har sjukskrivt av slentrian”.

”Det kan bli tvärstopp för sjukskrivningar av många människor som bränt ut sig i arbetet, sedan Socialstyrelsen och Försäkringskassan tagit fram strängare regler för hur läkarna ska bedöma oförmågan att arbeta.”
skriver Svenska Dagbladet i samma artikel som citatet ovan.

Jag är totalt oförstående, enligt min erfarenhet så skjukskriver vi oss för lite. Det är redan alldeles för många inom barnomsorgen som arbetar på gränsen till utbrändhet pga av stressen och den tunga arbetsbördan. Om inte möjligheten finns att sjukskriva sig tidigt när symtomen visar sig så riskerar det istället leda till att bubblan spricker och barnsomsorgen förlorar många samlade år av pedagogisk erfarenhet.
Det finns redan nu en självskapad arbetsmoral inom förskolan som säger att man går till jobbet även om man mår lite dåligt. Anledningen är givetvis att lönen är för låg och personalstyrkan för liten.

En arbetskamrat tog i veckan orden ur munnen på mig när vi snackade om vårt yrke. Hon sa att det enda som håller barnomsorgen flytande är pedagogernas intresse och offervilja inför sitt jobb (som jag berört tidigare). Vi tror på vårt arbete och klagar tyvärr inte särskilt ofta. Det leder givetvis till att Kommunal och Lärarförbundet ställer mesiga ”krav”, att kommunen kan se på oss med rådjursögon och förklara att det måste sparas in och att vi arbetar sjuka tills vi bränner ut oss.

Det är inte motivationen som är problemet, vi VILL vara på jobbet. Vi vill INTE sjukskriva oss.

Vi vill arbeta med det vi gör, men vi vill göra det med högre lön, med större personalstyrka och mer större resurser.

Så får man färre att bränna ut sig, att låta piskan vina tills vi faller ihop är ingen långsiktig, eller för den delen human (för just humnanism gillar väl både sossarna och borgarna?), lösning.

Mer: ”Så här länge får du vara sjukskriven”


Planekonomen skriver om djupa frågor, Slutstadium om rasismen i Norge och Petter om klassrörlighet. Syrran bloggar om fackfientlighet och Jordränta skriver ett mycket bra inlägg om utbrändhet. Ilse-Marie och Svensson bloggar om samma sak som jag. Läkarna dissar också förslaget i DN medan debatten tuffar vidare mellan liberaler och liberaler.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

20 svar to “Det sjukskrivs för lite”

  1. Francisco d'Anconia Says:

    Det bästa vore givetvis om man inte behövde jobba alls, jag menar, varför ska man jobba? Det finns ju så mycket annat roligt och alla varor kan väl lika gärna vara gratis så att de är tillgängliga för alla?

  2. omsorgaren Says:

    Har du läst inlägget gubben?
    Jag orkar inte skriva om så jag copypastar: ”Det är inte motivationen som är problemet, vi VILL vara på jobbet. Vi vill INTE sjukskriva oss”

    Kom tillbaka med din ironi när du läst vad jag skrivit. Kul att du använder samma kommentarer mot mig som skriver i vänsterbloggar som snackar teori. Det är bara så att det inte ser lika snyggt ut när du drar ett ”motargument” (om än ironiskt sådant) mot ett inlägg som handlar om verkligheten och egna erfarenheter och inte åsikter.

    Men kommentera gärna mera! Jag blev helt riktigt glad när jag såg att du skrivit. Visst hade det varit roligare om nån bloggande moderat eller sosse i min stadsdelsnämnd gnällt istället men att få en liten liberal som bara skriver om vänstern på sin blogg (som Federley gjorde förr) är inte heller så illa. Hoppas du även läser inläggen i framtiden och inte bara kommenerar så att du får en inblick i hur det är att jobba inom barnomsorgen. Det är ju trots allt meningen med bloggen.

    puss!

  3. Francisco d'Anconia Says:

    Jag struntar i vad du skriver, det viktiga är vad du tänker och det är som alla kommunister att det vore skönt att slippa jobba men ändå få vad du vill ha.

  4. Mia Says:

    Francisco – Det enda du uppnår med dina kommentarer här är en display av din oförmåga att läsa det svenska språket. Gå och vädra din uppenbara avsaknad av intelligens någon annanstans.

    Vissa människor som är sjukskrivna VILL jobba egentligen. De mår skitdåligt av att gå hemma, men de kan ha slitit ut kroppen på så sätt att de faktiskt inte kan. Att tex arbeta med lyft när man dragit på sig ischias är en fysisk omöjlighet.

    Uppenbarligen är denna blogg skriven av just en sådan person.

  5. snubben Says:

    Man behöver väl inte vara liberal högerbloggare för att tycka att det bästa vore givetvis att man inte behövde jobba alls…. Jag förstår inte ert problem; ni har för dålig lön, för tung arbetsbörda, för dåliga resurser, för liten personalstyrka…
    Ehh… är det inte dags att börja fundera på en exit redan här?!
    Kanske starta ett eget fackförbund, eftersom Komunal inte verkar ta fajten för er, eller varför inte: starta ett eget, privat dagis?

    Sverige är det land som har flest sjukskrivningar i hela världen, ändå så ligger vi i topp vad gäller välmående.

    Jag menar att vi är världsmästare på att gnälla i det här landet. Jag kan inte förstå varför man förväntar sig att ANDRA ska göra jobbet åt en, varför ANDRA ska tänka eller välja åt en.
    Var och en gör sina egna val och, som sagt: man behöver inte vara liberal högerbloggare för att tycka det, det räcker med att ha lite sunt förnuft.

    Det handlar inte om partifärg.

  6. Where the opposition went? « Petter Partikulärt Says:

    […] Where the opposition went? Jag måste säga att jag är gruvligt besviken på vänsterpartiet. Efter valet sa Lars Ohly att de tillsammans med sociala rörelser och fackföreningar skulle ta ledningen för en opposition. Man måste säga att tillfällen att vara opposition har öst ned över oss varje dag, men vänsterpartiet är knäppt tyst. Inte ett torgmöte, inte en demonstration, inga debattartiklar, inga framträdanden, ingenting. Om de inte kan utnyttja det här tillfället så får de inga fler. Det kokar ute på arbetsplatser, i sjukförsäkringsköer och till och med några rikingar med stora villor har börjat protestera mot att de nog fått för stora skattelättnader! Den 18 September ska det anordnas en demonstration mot högerregeringens nedskärningar, en massa grupper som jag gillar och ett par jag inte gillar så mycket har ställt sig bakom parollerna och ska dra folk. Men vänsterpartiet är helt frånvarande från det här tillfället, som är just en sammanslutning av sociala rörelser och fack som vill driva opposition. Min poäng är inte att de måste delta i den här demonstrationen, men jag kan för mitt liv inte förstå varför de gör så lite och syns så lite. Om någon så borde de ha potential att samla alla upprörda människor och alla enskilda protester under en och samma fana, just så som ett vänsterparti ska göra. Men istället ingenting, och jag fattar ingenting. Kanske någon från vänsterpartiet kan förklara. ———– Slutstadium spelar ståupp, Omsorgaren om sjukskrivningarna […]

  7. omsorgaren Says:

    Francisco: Åh! Nu blev du arg. Men om du vill jiddra men en kommunist som vill att robotar ska göra allt jobb åt oss i det framtida klasslösa samhället är det ju http://planekonomen.wordpress.com du ska läsa inte den här bloggen.

    Mia: Huvudet på spiken på alla punkter förutom en. Jag är inte sjukskriven, men däremot har min morsa gått ner till deltid pga problem med ryggen (myyycket vanligt både inom omsorg och industri). Tack för kommentaren!

  8. omsorgaren Says:

    Snubbengubben: Ojojoj, vad ska jag börja?
    Jag brukar inte gilla att svara på varje mening i sänder på det här sättet men du skrev så långt och brokigt så det blir så nu. Hoppas du har överseende.

    Du skrev:”Jag förstår inte ert problem; ni har för dålig lön, för tung arbetsbörda, för dåliga resurser, för liten personalstyrka…
Ehh… är det inte dags att börja fundera på en exit redan här?!”

    Tsstss, hade det varit FÖR dålig lön, FÖR tung arbetsbörda, FÖR dåliga resurser och FÖR liten personalstyrka så hade väl inte barnsomsorgen fungerat? Om du hade läst inlägget (vilket du till skillnad från Francisco faktiskt verkar ha gjort), fast noga, och lite andra inlägg på bloggen så hade du sett att jag skriver att ”det enda som håller barnomsorgen flytande är pedagogernas intresse och offervilja inför sitt jobb”
    Men låter jag verkligen så bitter när jag skriver så att ni tror att jag inte vill jobba inom omsorgen?
    Min morsa har jobbat som förskolelärare sen hon gick ut flickskolan och det har ju funkat. För min del är det enda yrke som jag hittils har mått bra av just barnskötare på förskola eller fritids (jobbar som sagt i lager också och har dessutom knegat i affär och konditori). Lärare kan också vara intressant, men då blir det nog F-6 i så fall. Jag kan skriva ett inlägg om hur det kom sig attjag hamnade i omsorgen, om du vill dvs?
    
Du skrev: ”Kanske starta ett eget fackförbund, eftersom Komunal inte verkar ta fajten för er, eller varför inte: starta ett eget, privat dagis?”

    Det finns redan ett förbund som tar fajten oftare. Men de är mycket mindre och inte lika kända. SAC – Syndikalisterna. (Jag länkar till dom men du kan få länken här: http://www.sac.se)
    Vidare så tror jag inte du vet hur det är att driva ett privat dagis. Förutom att man måste ha startkapital (och det är svårt att skramla ihop) så blir varken arbetsbörda eller lönekuvert särskilt större. Föräldra och/eller arbetarkooperativ finns dock och fungerar. Men särskilt stor skillnad är det inte. Känner flera med egna företag inom andra branscher för att kunna säga att det är ett hundliv att vara egenföretagare dessutom.

    Du skrev; ”Sverige är det land som har flest sjukskrivningar i hela världen, ändå så ligger vi i topp vad gäller välmående.”

    Det säger väl mer om vår schyssta allmänna sjukvård än om nåt annat?

    Du skrev: ”Jag menar att vi är världsmästare på att gnälla i det här landet.”

    Jajamenssan! Fast förr så var vi också världsbäst på att sätta kraft bakom orden. Barnarbete, statarsamhälle och röstavgiftt avskaffades ju inte för att vi varit tysta och snälla, inte helller så fick vi rösträtt, föreningsrätt och yttrandefrihet i present. Näe, vi gnällde och sen så fajtades vi, som fan.

    ”Jag kan inte förstå varför man förväntar sig att ANDRA ska göra jobbet åt en, varför ANDRA ska tänka eller välja åt en.
Var och en gör sina egna val och, som sagt: man behöver inte vara liberal högerbloggare för att tycka det, det räcker med att ha lite sunt förnuft.
    Det handlar inte om partifärg.”

    Vem ska göra mitt jobb om inte jag och mina kollegor? Jag förstår inte vad du menar. Och nej, det handlar inte om partifärg.
    Det handlar om klass.

  9. Oppositionen mot regeringen tar täten « Slutstadium Says:

    […] Petter om vänsterpartiet och sorgen, och Omsorgaren om omsorgen och sjukskrivningar. […]

  10. snubben Says:

    Jag delar inte dina åsikter, men jag respekterar dem.

    Mvh
    //S

  11. Världen består av processer, inte ting « Det personliga är politiskt Says:

    […] Petter verkar däremot gilla tok-roligt folkligt motstånd. Såväl Jordränta som Ilse-Marie och Omsorgaren spyr galla över socialstyrelsen. Nazisterna är rädda för förgiftat snus. Dom ljuger tröttar […]

  12. Omsorgaren Says:

    Snubben: Tack. Nu är frågan bara om jag behöver respekt från en know-it-all liberal som bloggar som en 14-åring.

    Jag respekterar inte dina åsikter, i varje fall inte de som du visat här. Hoppas du förstår det och inte tar illa upp.

  13. Tankar från lagret « Omsorgaren Says:

    […] Planekonomen bloggar om klasskampens nördar, Akuhujan om sjukskrivningar precis som jag förut, Petter forsätter på samma linje som hela Konflikt verkar vara inne på medanSlutstadium […]

  14. snubben Says:

    Jag förstår inte varför du var tvungen att vara så otrevlig mot mig?
    Snubbenguben och know-it-all liberal som bloggar som en 14-åring..?

    Jag har levt tillsammans med en barnskötare/förskolelärare i flera år, och har på nära håll sett vad barnskötaryrket innebär.

    Tråkigt att du bemöter människor så respektlöst och med sån sarkasm, bara för att de inte delar alla dina åsikter..

  15. snubben Says:

    Vad som inte framgick i min kommentar, insåg jag senare, var att min f.d. flickväns mor drev ett privat dagis. Så ditt ”Vidare så tror jag inte du vet hur det är att driva ett privat dagis” faller helt platt.
    Startkapital är inget man skramlar ihop till, det trodde jag faktiskt att du visste. Hört talas om affärsplan? Det är något man presenterar för banken, för att få ett startkapital – precis som för varje verksamhet man startar. Inget konstigt med det alls.

    Vad jag menar med att du borde starta ett privat dagis, bort från sega beslutsvägar och översittarfasoner, var att DU och dina partners istället skulle få bestämma över er verksamhet. Det var alltså inget negativt eller nedsättande gentemot dig, från min sida.
    Man MÅSTE inte vara överklass eller liberal för att driva ett eget, privat dagis. Fördelen med det, är att man då bestämmer sin egen agenda. Och även om det betyder en hel del extraarbete, kan det många gånger vara värt det – att vara sin egen chef.
    Det lärde jag mig inte minst från min f.d. flickväns båda föräldrar, att det här med att vara egen företagare kräver hårt arbete.
    De var båda egna företagare.
    Han var byggnadsentrepenör och hon drev ett privat dagis tillsammans med tre andra.

    Vidare så är jag själv egen företagare OCH arbetarklass.

    Jag kan köpa att du kanske inte gillar min blogg, (efter att ha läst den som hastigast, såg jag) men jag tycker fortfarande det är synd att du nedgraderar mig som människa utan att ens ha gett mig en chans.
    Dialog och utbytande av idéer och åsikter berikar ens liv.

    Ditt sätt att bemöt; att spotta på dem som du inte delar åsikter med, begränsar dig, inte berikar..

    Återigen: Jag delar inte dina åsikter, men jag respekterar dem.

    Mvh
    //S – Man

  16. 14-åringen… « Snubben Says:

    […] Snubben: Tack. Nu är frågan bara om jag behöver respekt från en know-it-all liberal som bloggar … […]

  17. Elle Says:

    Ett infekterat ämne…absolut. Jag har själv arbetat under många år som barnskötare och VET att det inte alls är så enkelt som det kanske kan verka för andra. Man arbetar ofta över sina gränser. Med få medel och liten backup kämpar man och river sig emellanåt blodig över känslan att inte räcka till, att inte kunna erbjuda barnen det som man vill erbjuda dem och som de många gånger har rätt till. Att barnomsorgens kvalité hänger på hängivenhet och offervilja kan jag absolut skriva under på. Att sjukskriva sig kan ibland kännas som en feg utväg, men är många gånger den ända möjliga för att ens kunna ta sig tillbaka till en fungerande vardag. Det är fruktansvärt att denna möjlighet ska försvinna. Sedan finns det många som utnyttjar systemet för att slippa jobba, men det är en annan diskussion. Däremot blir jag bestört över den bitterhet som utsöndras i detta inlägg och svar på kommentarerna som kommit in. Alla har rätt till en åsikt oavsett om jag anser att den är rätt eller fel. Att tillsammans kunna diskutera saker utan att ryka ihop handlar om social kompetens i mina ögon. Något som man inte kommer lång utan i dessa dagar. Alla tycker nte lka, så är det bara. Jag kan hålla med Snubben i det han säger: Det gnälls på tok för mycket i vårt land idag. De är sant, vi har mycket åsikter men inte särskilt mycket kraft läggs till de åsikterna så att det blir en förändring…. Vi KAN förändra om vi bara anstränger oss….

  18. omsorgaren Says:

    Svar både till snubben och Elle (som båda skrev mycket bra kommentarer):

    Ja får faktiskt be om ursäkt till dig Snubben, för du verkar inte riktigt lika bäng som jag först, lite fördomsfullt kanske, trodde du var. Hade vi möts mellan två ögon hade vi säkert kommit överrens ganska bra. Men som det såg ut så visste jag ingenting om din bakgrund och kunde bara anta vem du var, och det verkade faktiskt som att du tillhörde samma klass och dogm som Francisco och lackade helt enkelt ur.
    Hela bloggvärlden verkar vara full av liberala kommentartroll som bara skriver kommentarer utan att ha läst inlägg eller har något intresse av vad de får för svar. Mot dem hjälper bara en medicin, nedvärdering, överlägsenhet och personliga dissar.
    Så återigen Snubben, så ber jag om ursäkt för att jag utsatte dig för den behandlingen och hoppas att du i framtiden fyller din blogg med inlägg om din vardag utifrån dina egna erfarenheter. För jag blev i alla fall mer intresserad av dig som person efter din senaste kommentar.

    Sen så måste jag bara applådera din kommentar här ovan Elle, som jag tyckte var klockren och är stolt av att ha på min blogg. Hoppas du fortsätter läsa bloggen och fortsätter kommentera.

  19. snubben Says:

    Fördomar är till för att krossas!
    All heder till dig.

    Kram
    //S – Man

  20. Socialstyrelsens cynism « Intisbloggen Says:

    […] SVD1, SVD2, SVD3, DN1, SVD4 Bloggat: Svensson1, Svensson2, Omsorgaren, Jinge, Sjölander, Svensson3, Andra bloggar om: Socialstyrelsen, Sjukskrivningar, […]

Kommentera

