Skillnader

by

Nu har jag jobbat på lagret i en vecka och jag saknar verkligen förskolan. Arbetskamraterna är minst lika trevliga här som där men lönen är lägre (om än förmånerna fler) och arbetet hur meningslöst tråkigt som helst.

Det är verkligen skillnad på att arbeta med små barn och att arbeta med små reservdelar.
En arbetskamrat som pluggar till lärare, också han sommarjobbare, sa att när man jobbar på förskola så är man nog trött i huvudet mer än man är trött i kroppen och tvärtom inom industrin. Det är lite svart på vitt men nästan så är det.
Efter att ha jobbat jour (man stannar kvar 1.5 timme efter jobbet) två dagar i rad så var jag helt slut.
Men jag har inte råd att tacka nej.
Arbetet på förskolan går visserligen på rutin, men arbetet är inte monotomt och man får sitta ner och dricka kaffe medans man arbetar. På lagret står vi upp och packar kartonger, bär kartonger och reservdelar hela tiden. Fingrarna flyger över tangentbordet till datorn, alltid samma knappar.

Jag saknar förskolan men det är skönt att vara tillbaka på lagret också. Jag har jobbat där varenda sommar sen jag fyllde sexton. De känner mig och jag känner dem och gemenskap är bästa medicinen mot ett tråkigt jobb…

(dessutom är automatkaffet på lagret äckligt som fan)

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Ett svar to “Skillnader”

  1. planekonomen Says:

    Har ni bara automatkaffe? Vi har halva priset på latte och chokladbollar, o.s.v. Varje morgon är densamma: jag hjälper till att öppna, sen tar jag en penna, metro, en kopp bryggkaffe med mjölk och går till min stol. Sen sitter jag där, går omkring ibland eller ringer lite samtal för att ordna saker – men mest sitter jag ner och löser sudoku eller pratar med mina jobbarkompisar. Sådana är serviceyrkena… det är som att hela yrkesrollen bara består av positiva och negativa ”ceremonier” eller saker man upprepar. Jag tänker med njutning på att stänga eller att sitta o lösa sudoku med en kaffe – och jag tänker med ångest på ensamma timmar stående på ett stengolv med en bunt broschyrer i handen.

Kommentera

