Du ska inte tro att du är nåt…

by

Jag såg en reklam för fanta på tv idag. Det var massa folk på ett rullband som åkte igenom en stor maskin där de förvandlades till gråa stela bokstavligt fyrkantiga personer. Men så kastar nån en flaska fanta i maskineriet och så börjar maskinen gå baklänges istället så att rullbandet spottade ut sig diverse partysugna stekarungar och söderbrats med söta kjolar, bak-och-fram-vända kepsar och solglasögon. S.k. ”individer”, alla dom där unika fantastiska kreativa människorna.

Jag kände mig rätt trött och sur och kände inte igen mig alls. Alla dom där fantastiska käcka människorna har generellt bara visat sig vara normala människor bakom ytan i min erfarenhet. Jag kände plötsligt igen känslan av att komma till en fest där alla var som i den här reklamfilmen och hur urled jag är på individualitet. Det verkar generellt gå ut på att du sliter häcken av dig utan att klaga eller reflektera över orsakerna till varför du är där du är, samtidigt som du presenterar ett rack pikanta passande intressen och färdigheter. Individualitet betyder helt enkelt varumärke. Men när jag festar vill jag helst slippa leva i en reklamfilm, så lämna gärna varuformen hemma, ni kan slicka röv på er arbetstid istället! Innerst inne är ni inte spännande nya talanger, ni delar samma långtråkiga vardag och lever samma långtråkiga liv.

Jag tänker på fanta-reklamen igen, alla dom där fyrkantiga människorna som transformerades till individer igen. Peta ut fantaflaskan ur maskineriet, vänd rullbandet och gör alla till små fyrkantiga likadana klossar. Då kanske vi återigen kan fatta att vi alla är likadana i grunden. Jag längtar tillbaka till arbetsklädernas tid, alla borde ha uniform och få 50 gram choklad i veckan ransonerat – åtminstone när det gäller gemenskapen. Men jag antar att vi får lösa det som det är nu, det är inte som att det var bättre förr heller.

Det falska leendet har ersatt blåstället som arbetarklassens nya arbetskläder.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

