Otacksamhetens karriär

by

2007-feb-03

Det första min mor sa till mig när jag i telefon berättade att jag funderade att läsa till förskolelärare var ”Nej! Det är inte en bra idé”.
Jag hade precis hoppat av lärarutbildningen efter att ha bränt ut mig och hade allvarligt ifrågasatt om det verkligen var gymnasieungdomar jag ville jobba med. Min mamma är själv förskolelärare. Hon gick linjen ”Barn och Omsorg”, eller vad den nu kallades, på flickskolan i en mindre stad i Mälardalen för att senare vidareutbilda sig.

Först blev jag arg. Vadå ingen bra idé? Jag är väl kapabel att själv göra mina egna val! Jag tyckte att hon spottade sig själv och sina kollegor i ansiktet när hon i flera minuter förklarade att hennes yrke var ett mycket dåligt sådant och att jag borde göra något annat.
Efter vårt samtal så tänkte jag efter, jag var inte arg särskilt länge, för även om jag fortfarande var ledsen över att hon inte kände mer stolthet över sin roll som förskolelärare så började jag förstå vad hon menade.

Att utbilda sig till förskolelärare ÄR ett dåligt val. Du offrar din fritid och ditt yrkesliv till att, i samhällets namn, ta hand om och fostra ständigt nya generationer av skattebetalande medborgare och vad får du tillbaka? Låg lön, långa arbetstider, ryggont och ingen cred whatsoever från den samhällsmassa du både bytt blöja på, tröstat och skött om medan deras föräldrar arbetat för fullt med att få mat på bordet där hemma också.
Jag förstår nu varför min mamma inte vill att jag ska gå samma väg som henne. Det är därför att hon inte önskar samma olycka och otacksamhet för mig som för henne.

Men nöden har ingen lag. Jag behövde en inkomst och jag ville inte fastna i ett ständigt förlängande vikariat på mitt sommarjobb på lagret som en handfull av mina arbetskamrater från sommarjobbet. Jag vill arbeta med något jag såg som meningsfullt, något jag hade positiva erfarenheter ifrån. Jag blev anställd i en vikariepool som outbildad barnskötare och jag antar att det är det den här bloggen kommer att handla om.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Ett svar to “Otacksamhetens karriär”

  1. Jobbtips « Omsorgaren Says:

    […] Ett återkommande nöje på rasterna är att läsa tidningen Metros jobbdel. Mycket handlar om “karriär”. FÅ KLARHET Från och med i dag, ha alltid två lappar på ditt skrivbord eller i fickan, en […]

Kommentera

