Lekt hela dagen?

by

2007-feb-05

”Svettig?” frågar en man från sin bil utanför förskolan där han genom en nervevad fönsterruta snackar med en farsa som just hämtat sina barn. Det är mörkt och jag känner inte igen honom men antar att det är en av föräldrarna. Jag har ju inte lärt mig namnen på dem allihop ännu. Jag ler frågande till svar.
”Är du trött efter att ha lekt hela dagen?”. Tonen är lite smått retsam på det där ‘jag-menar-inget-illa-utan-vill-bara-skoja’ sättet.
Jag ger mannen i bilen ett aningen större leende och svarar nåt i still med ”jovvist” och nickar sen till pappan jag i alla fall känner igen och hälsar att vi ses imorgon.

En stor andel av ungarna på min förskolas farsor är snickare, elektriker, bud eller nåt liknande. Praktiska yrken, yrken du bör tunga saker i. Aha! Säger du, det är alltså en av de här män-männen som klankat ner på det kvinnligt dominerande barnskötaryrket. Nej, mannen i bilen är inte en av dom. Han tillhör de som jag inte har en aning om vad de jobbar med. Kontor antagligen, mn det spelar ingen roll egentligen.
Snickarna och elektrikerna är dom som inte verkar bry sig om det är en kille något år över 20 som kramar deras barn hej då och berättar hur dagen gått eller om det är en 50-årig kvinna med över tjugo års erfarenhet och egna barn själv.

I vilket fall så blir jag förbannad. Som vanligt är jag redan ett kvarter bort när jag kommer på vad jag skulle ha svarat, i vilket fall så har jag bråttom från jobbet så det spelar ingen roll. Men jag skulle verkligen velat ha sagt det. ”I det här jobbet blir vi inte trötta i kroppen, i alla fall inte förren efter några år, vi blir trötta i huvet”. Och det blir man, det känns inte i armarna att man arbetat hela dagen. Det känns som huvudvärk. Visst, jag har kanske lite ont i ryggen om jag lyft nåt barn, vilket vi får göra då och då, vare sig vi vill det eller inte. Men det är ljudnivån, tempot och ansvaret som gör oss trötta i första hand, inte den fysiska ansträngningen.

Min mamma är trött och har ryggont efter att ha jobbat på olika förskolor i hela sitt liv. Nu jobbar hon deltid.” Trött efter att ha lekt hela dagen? Jo, tack. Hur svettigt var det att sitta på rumpan framför en dator hela dagen?”

Nä, jag är inte bitter. Det ÄR säkert jobbigt det också, men säger man A får man fan tåla B.

Etiketter: , , , , , , , ,

Ett svar to “Lekt hela dagen?”

  1. Barristan, hon ska skratta och va glad « Vardagspussel Says:

    […] blöjbyten, personalbrist och ett evigt städande och upplockande – höra från en förälder; “Nu är du allt svettig va? Lekt hela dagen”. Han satt där och tittade ut ur rutan på sin nya stadsjeep och log glatt åt sin kommentar och […]

Kommentera

