Girlie Glace

by

2007-mar-29

Jag gillar som så många andra som får battla med jämlikheten varje dag (lära killarna omtanke och samarbete och lära tjejerna att ta för sig och våga själv t.ex.) verkligen inte produkter som konserverar könsrollerna.

Men följande disskusion mellan två 5-åriga pojkar och mig idag på väg till parken är verkligen ett klockrent inslag i debatten.

Pojke1: Har du ätit den där glassen? Den dom säger i utlandet smakar äckligt?
Den är rosa med en stjärna och en knopp så här längst upp? (barnet visar)
Jag: Har du ätit den?
Pojke2: Får man glitter med i den?
Pojke1: Ja?
Pojke2: Den har jag ätit!
Jag: Var den god?
Pojke2: Ja, och så fick man glitter till! Min storasyster la det i min hand så här (han visar) och så blåste hon så det regnade glitter överallt.
Jag: Fastnade glittret på handen?
Pojke2: Nej, men det var jätte fint när hon blåste (han visar igen hur hon gjorde)
Jag: Ja glitter är fint, vi kan pyssla med det sen efter lunchen om ni vill
Pojkarna i kör: Jaaa!
Pojke1: Vi kan göra påskkycklingar och påskharar
Jag: Ja, eller vad som helst. Glitter kan man göra mycket av.

Ett intressant tillägg är att pojke1 faktiskt talar mer eller mindre flytande engelska och därför bör veta vad ”Girle” betyder. Att detta inte är något problem tror jag inte tyder på någon ”bög-gen” eller nåt annat tokeri som biologisterna jiddrar om. Snarare så kommer nästa generation vara ännu mer jämlik än den som nu gör sig beredd att slåss för sin plats i samhället.

Men än i det långt att gå. På min förskola har 9 av 10 tjejer har 90% rosa/röda kläder på sig medan 10 av 11 killar alla har mörka färger i svart, blått, grönt och grått. En kille har rosa vantar (som han ärvt av sina äldre systrar).
Suck!

Etiketter: , , , , , , , , ,

Ett svar to “Girlie Glace”

  1. Våld « Omsorgaren Says:

    […] just dom färgerna redan när de är 1 år (om inte tidigare). Jag har själv gjort en lika seriös undersökning. Visserligen så frågade forskarna hela 171(!) personer medan jag bara utgick från ungarna på […]

Kommentera

