Angående personalbrist

by

2007-feb-26

Jag har tidigare lovat mig själv att aldrig bli en sån bloggare som sitter och proffstycker om saker som det skrivs om i tidningar, sägs på teve och vad politikerna jiddrar om. Trots det så kunde jag inte hålla mig från att ta hem tidningen efter jobbet idag. I tidningen Metros pappersupplaga stod det nämligen om att en liten unge skadat sitt öga när hon och andra barn lämnades utan uppsikt i ett rum.
Olyckan inträffar och en bandspelare som stått på en bokhylla faller ner och träffar barnet så illa att hennes tårkanal och ögonlock slits sönder. Hemskt!

Hur kunde detta hända?
Jo, vid tillfället fanns bara 2 pedagoger tillgängliga och de hade därför inte möjlighet att hålla koll på alla barn samtidigt. Jag citerar artikeln:

”Barngrupperna på förskolor har vuxit och taket för antal barn per anställd har tagits bort [min kursivering].
– De allra flesta barngrupperna är för stora för att personalen ska hinna med och räcka till, säger Christina Bondelid, ombudsman på Kommunal.”

Den pedagogiska utopin är 4 barn per vuxen. Lokalt uppsatta mål satsar på att ha 5 barn per vuxen. I den bistra verkligheten rör det sig snarare om 6 eller 7 barn per vuxen.
I en faktaruta bredvid artikeln står det så här:

”Finns inga regler
Idag finns inga regler för
barntätheten på förskolorna.
Skolverket rekommenderar
dock färre än 15 barn
på minst tre lärare. För små-
barnsgrupper rekomende-
rar Skolverket ännu mindre
grupper och fler lärare.
Källa: Skolverket”

Efter lite snabb huvudräkning så kan jag konstatera att min avdelning mer eller mindre följer Skolverkets rekommendation. Jag kan dock tillägga att en av oss ofta är upptagen med administrativt arbete, jag arbetar bara halvtid och så ska vi dessutom inte bara ha tid med att passa barn. Det gäller att ge dem en möjligheter till att uppleva och lära sig något också. Då räcker det inte att vara nog med personal för att kunna hålla uppsikt över alla ungar. Någon måste kunna gå iväg med några stycken, en annan måste dokumentera något och ytterligare än måste givetvis få sin väl förtjänta rast.

Men varför finns det så få pedagoger då?
Antagligen för att lönen är låg, arbetsmiljön stressande och kommunen och stadsdelsförvaltningen snåla. Finns det varken motivation att arbeta som förskolepedagog eller vilja från arbetsgivare att anställda nog med personal så kan det bara gå på ett sätt.
Åt helvete.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

2 svar to “Angående personalbrist”

  1. Det sjukskrivs för lite « Omsorgaren Says:

    […] arbetsmoral inom förskolan som säger att man går till jobbet även om man mår lite dåligt. Anledningen är givetvis att lönen är för låg och personalstyrkan för liten. En arbetskamrat tog i veckan orden ur munnen på mig när vi snackade om vårt yrke. Hon sa att det […]

  2. Diss av vårdnadsbidraget « Omsorgaren Says:

    […] räcker inte till för alla barn. Stoppa vårdnadsbidragspengarna i fickorna på dagis och fritids! Antalet barn per personal måste minska. Dessutom behöver utbildningen i genuspedagogik som alliansen stängt, öppnas igen. Varje […]

Kommentera

